Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskus tarjoaa USA:n, Kanadan ja Meksikon asiantuntemusta

08.09.2015

John Morton -keskuksen asiantuntijat seuraavat tiiviisti muun muassa Yhdysvaltain lähestyviä presidentinvaaleja sekä Kanadan lokakuisia eduskuntavaaleja. Keskus järjestää syksyllä myös kiinnostavia seminaareja. Syksyn ensimmäinen yleisöseminaari Transnational North America pidetään Turun yliopistossa 11. syyskuuta.

Turun yliopiston tiedote 8.9.2015

​John Morton -keskus (JMC) on Turun yliopiston politiikan tutkimuksen laitoksen yhteyteen perustettu tutkimuskeskus, jonka tehtävänä on vahvistaa Pohjois-Amerikan tutkimuksen asiantuntemusta Suomessa.

Keskuksen uusin tutkimushanke pureutuu Yhdysvaltain lähestyviin presidentinvaaleihin. Vaaleista odotettiin Jeb Bushin ja Hillary Clintonin välistä kisaa, mutta ennakko-odotukset ovat saaneet väistyä Donald Trumpin kerätessä suosiota republikaanien ehdokaskisassa ja Bernie Sandersin kasvattaessa kannatustaan demokraattien puolella. JMC:n hankkeessa analysoidaan vaalivuotta prosessina ja tutkitaan vaaliväittelyiden ja -kampanjoiden näkyvimpiä kysymyksiä.

John Morton -keskuksen johtaja Benita Heiskanen on tutkimuksessaan erikoistunut USA:n ja Meksikon raja-alueeseen ja tarkastellut erityisesti alueella riehuvia huumesotia ja naistenmurhia. Tällä hetkellä hän valmistelee mittavaa tutkimushanketta Kuuban ja Yhdysvaltain liennytyskehityksestä ja sen vaikutuksista molemmissa maissa.

Uusin vahvistus keskuksen asiantuntijajoukossa on elokuussa henkilökuntaan liittynyt Kanada-asiantuntija, tutkijatohtori Samira Saramo, joka seuraa Kanadassa lokakuun 19. päivä järjestettäviä eduskuntavaaleja. Lisäksi Saramo tutkii muun muassa Pohjois-Amerikan suomalaisyhteisöjä.

JMC:n oman henkilökunnan lisäksi keskuksen piirissä toimii tutkimusverkosto, jonka jäseninä on yli seitsemänkymmentä Pohjois-Amerikan tutkimukseen erikoistunutta tutkijaa eri puolilta maailmaa. Heidän profiileistaan on koottu keskuksen internet-sivuille asiantuntijahakemisto.

John Morton -keskuksen asiantuntijat antavat mielellään lausuntoja tiedotusvälineille ajankohtaisista Pohjois-Amerikkaan liittyvistä kysymyksistä.
--
John Morton -keskuksen syyslukukauden ensimmäinen tapahtuma on yleisölle avoin seminaari Transnational North America, joka pidetään perjantaina 11.9.2015 klo 10.30 alkaen Turun yliopistossa Publicumissa (luentosali Pub 3). Seminaarissa Pohjois-Amerikan tutkimuksen asiantuntijat puhuvat muun muassa Suomen suhteista Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Meksikoon, sekä viimeaikaisista Kuuban ja Yhdysvaltain välisistä tapahtumista.
Luotu 08.09.2015 | Muokattu 05.08.2021