Pohjoismaiden ekologit koolla Turussa 2.–4.2.2016

29.01.2016

Turun yliopistossa järjestetään pohjoismainen ekologian kongressi Oikos2016, johon osallistuu yhteensä lähes kolmesataa henkeä kaikista Pohjoismaista.

​Turun yliopiston tiedote 29.1.2016

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Ilmoita saapumisestasi järjestäjille (yhteystiedot alla).
Aika: 2.–4.2.2016
Paikka: Natura, Yliopistonmäki

Kongressin tavoitteena on edistää keskustelua pohjoismaisten ekologien kesken. Nordic Society Oikos järjestää kongressin joka toinen vuosi vuorotellen eri kaupungeissa Pohjoismaissa.

– Turun yliopiston biologian laitoksella kongressin järjestämisvastuu koettiin kunnia-asiana, kertoo apulaisprofessori Jon Brommer, joka toimii paikallisen järjestelytoimikunnan puheenjohtajana.

Ekologia on tieteenala, joka tutkii eliöiden vuorovaikutuksia ympäristönsä kanssa.

– Ihmisten toiminta vaikuttaa koko ajan enemmän ekosysteemeihin ja ekologisten ilmiöiden ja vuorovaikutusten tutkiminen on ajankohtaisempaa kuin koskaan, sanoo Aarhusin yliopiston professori Jens-Christian Svenning, yksi kongressin pääpuhujista.

Omassa esityksessään Svenning tuo esiin, miten tuhansia tai jopa miljoonia vuosia sitten tapahtuneet suuret ilmastonmuutokset näkyvät edelleen ekosysteemeissämme.

– Ne ovat jättäneet historiallisen perinnön, joka edelleen vaikuttaa luonnossa tapahtuviin prosesseihin. Tämä tarkoittaa sitä, että myös nykyhetken ja tulevaisuuden muutoksilla ilmastossa on tärkeitä ja pitkään vaikuttavia seurauksia, Svenning sanoo.

– Kansainväliset kongressit tuovat Turkuun odotettuja ja tärkeitä kansainvälisiä vieraita ja suurin osa delegaateista suunnitteleekin jälkikäteen palaavansa Suomeen lomalla tai työasioissa. Tämän kokoinen kongressi tuo Turkuun myös noin 530 000 euroa matkailutuloa eli kyse on merkittävästä matkailuteosta, toteaa Turun kaupungin tapahtuma- ja kongressipäällikkö Sari Ruusumo.

Luotu 29.01.2016 | Muokattu 10.08.2021