Pohjoismaiden johtamistutkimuksen ykkösnimiin kuuluva professori Alvesson vierailee kauppakorkeakoululla 22. ja 23.9.

20.09.2016

Professori Mats Alvesson (Lundin yliopisto) ravistelee luutuneita uskomuksia johtamisesta ja organisaatioiden toiminnasta. Vierailunsa yhteydessä Alvesson esittelee näkemyksiään keynote-luennolla, ja on myös tavoitettavissa erillisiä haastatteluja varten.

​Turun yliopiston tiedote 20.9.2016

Professori Mats Alvesson Lundin yliopistosta vierailee Turun kauppakorkeakoululla torstaina 22.9. ja 23.9. Alvesson on yksi Pohjoismaiden ykkösnimiä johtamistutkimuksessa, hän on alallaan yksi Euroopan siteeratuimmista tutkijoista ja kysytty puhuja maailmanlaajuisesti. Vierailunsa yhteydessä Alvesson pitää keynote-luennon otsikolla The stupidity paradox in organizations.

Luento järjestetään Turun kauppakorkeakoulun Osuuskauppa-salissa torstaina 22.9. kello 14‒16. Median edustajat ovat tervetulleita kuuntelemaan luentoa.

Luennollaan Alvesson käsittelee organisaatioiden toiminnallista ”typeryyttä”. Tällä hän tarkoittaa muun muassa erilaisten trendien seuraamista johtamisessa, johtajuuden kulttia sekä liian suurta luottamusta brändiin ja imagoon. Alvessonin mukaan nämä voivat johtaa organisaation kaatumiseen, taloudelliseen romahdukseen ja teknisiin katastrofeihin. Samaan aikaan sopiva annos ”typeryyttä” voi Alvessonin mukaan olla hyödyllistä: esimerkiksi lisätä harmoniaa organisaatiossa, kannustaa ihmisiä etenemään töissään ja toimia menestyksen ajurina. Tätä ristiriitaa Alvesson kutsuu tyhmyyden paradoksiksi.

Luento perustuu Alvessonin tuoreeseen kirjaan The Stupidity Paradox, jonka hän on kirjoittanut yhdessä Andre Spicerin kanssa. Sekä kirja että luento tarjoavat vastauksia siihen, miten kyseenalaistamalla ja haastamalla voidaan lisätä organisaation ja yksilöiden fiksuutta, yksilöiden tyytyväisyyttä sekä organisaation ja koko yhteiskunnan menestystä.

Professori Mats Alvessonin kanssa on myös mahdollista sopia erillisestä haastattelusta vierailun yhteydessä.

Lisätietoja ja haastattelujen sopiminen:
professori Kari Lukka, kari.lukka@utu.fi, p. 040 546 8560

Luotu 20.09.2016 | Muokattu 20.09.2016