Pohjoismainen perheterapiakongressi Turussa

06.08.2014

Perheterapia ja sen tulevaisuus on teemana Turussa 13. -16. elokuuta järjestettävässä Pohjoismaisessa perheterapiakongressissa. Aihetta lähestytään kolmesta näkökulmasta: perheterapia ja tutkimus, pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan muutokset sekä sosiaalinen media, media ja perheterapia.

​Tieteellisen kongressin järjestää Suomen perheterapiayhdistys, ja puhujina ovat alan parhaat pohjoismaiset asiantuntijat.

Pääpuhujina ovat Jaakko Seikkula Suomesta, Bill Petit Ruotsista, Vigdis Wie Torsteinsson Norjasta, Susanne Bargman Tanskasta sekä Erla Kolbrun Svavarsdottir Islannista.

Erityisvieraaksi saapuu tiedetoimittajanakin palkittu Robert Whitaker Yhdysvalloista. Hän puhuu yhdessä Jaakko Seikkulan kanssa ajankohtaisesta teemasta, lääkehoitolähtöisen psykiatrisen hoidon ongelmista sekä siitä, miten voisimme löytää ihmisläheisemmän hoitokulttuurin.

Muiden pääpuhujien esitykset käsittelevät mm. perheterapian asemaa muiden psykoterapioiden rinnalla, sekä sitä mikä on perheterapian kentän suhde näyttöön perustuviin ja manualisoituihin terapioihin. Esimerkiksi Turun yliopistossa opettava Kai Alhanen puhuu perjantaina kello 11 siitä, miten teknologian käyttö muokkaa aivojemme toimintaa ja miten se vaikuttaa suhtautumisessamme muihin ihmisiin.

Pääpuhujien lisäksi kongressissa kuullaan lukuisia alan asiantuntijoita eri Pohjoismaista, jotka pohtivat mm. sosiaalisen median käyttöä terapiavälineenä, pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuutta, sekä sitä miten perheterapian vaikuttavuutta voisi mitata. Työpajoissa puolestaan käsitellään mm. traumaterapiaa, valokuvien käyttöä terapiassa, perheiden ryhmämuotoista terapiaa ja terapiasta saadun palautteen hyödyntämisestä sekä pohditaan miltä systeeminen sosiaalityö näyttäisi.

Kongressi järjestetään joka kolmas vuosi ja tämä on toinen kerta kun se pidetään Suomessa. Tapahtumaan odotetaan noin 400 osallistujaa eri Pohjoismaista.

Perheterapiakongressi 13. -16.8 Hotelli Caribiassa (Kongressikuja 1), Turussa. Tapahtuman Facebook -osoite on https://www.facebook.com/events/380498178751703/.

Luotu 06.08.2014 | Muokattu 23.07.2021