Pohjoismainen väestötieteen symposiumi pureutuu eriarvoisuuteen

06.06.2017

Väestöilmiöiden ja väestönkehityksen yhteydet sosiaaliseen eriarvoisuuteen ovat keskiössä Turussa 14.–16.6.2017 järjestettävässä 20. pohjoismaisessa väestötieteen symposiumissa. Työryhmissä kuullaan alustuksia väestöntutkimuksen eri osa-alueilta kuten perhedynamiikasta, sairastavuudesta ja kuolleisuudesta sekä siirtolaisuudesta. Sosiaalista eriarvoisuutta tarkastellaan sekä aikuisten ja lasten elämänkuluissa että sukupolvien välillä.

​Turun yliopiston tiedote 6.6.2017

Tapahtuman pääpuhujia ovat Bathin yliopiston sosiaalipolitiikan professori Lynn Prince Cooke, Bocconi-yliopiston väestötieteen professori Francesco Billari sekä Max Planck Institute for Demographic Researchin johtaja, tilastotieteen professori Mikko Myrskylä. Cooke käsittelee patriarkaatin poikkeamia sekä perheiden eriarvoisuutta, Billari väestötieteellisiä valintoja, digitaalista vallankumousta ja eriarvoisuutta, Myrskylän teema on Mikrotason päätökset, makrovaikutukset ja perheen sisäinen eriarvoisuus.

Symposiumissa ovat esillä muun muassa seuraavat teemat:

Isien vanhempainvapaiden käytöstä
Tukholman yliopiston tutkija Ann-Zofie Duvander esittelee tapahtumassa tuloksia tutkimuksestaan, jossa vertaillaan isien vanhempainvapaiden käyttöä Suomessa ja Ruotsissa. Tulosten mukaan ruotsalaiset isät käyttävät vanhempainvapaita moninkertaisesti suomalaisiin verrattuna. Tästä huolimatta samanlaiset isät käyttävät vapaita eniten molemmissa maissa: korkeasti koulutetut, nuoret, kantaväestöön kuuluvat, suurituloiset ja isät, joilla tulot ovat samaa tasoa äidin kanssa.
Lisätietoja: dosentti Ann-Zofie Duvander, Tukholman yliopisto, ann-zofie.duvander@sociology.su.se  tai tutkija Jussi Tervola, Kela, jussi.tervola@kela.fi

Puolison koulutus ja sydäntaudeista selviäminen
Helsingin yliopiston tutkija Fanny Kilven tekemän tutkimuksen mukaan puolison koulutus on yhteydessä sydänkohtauksen jälkeiseen kuolleisuuteen. Tutkimuksen tulosten mukaan avio- tai avopuolison korkeamman koulutuksen mahdollinen suojaava vaikutus sydänkohtauksen jälkeen näkyy etenkin naisilla. Korkein sydänkohtaus-ilmaantuvuus ja kuolleisuusriski on kuitenkin niillä, joilla ei puolisoa ole.
Lisätietoja: tohtorikoulutettava Fanny Kilpi, Helsingin yliopisto, fanny.kilpi@helsinki.fi

Isoäidit tärkeitä lastenlasten hyvinvoinnille – eikä vain ihmisillä
Isovanhemmilla ja lapsenlapsilla on nyt enemmän jaettuja elinvuosia kuin koskaan ennen ihmiskunnan historiassa. Turun yliopiston dosentti Antti Tanskanen esittelee symposiumissa tutkimustuloksia, joiden mukaan yhteiset vuodet isoäitien kanssa myös hyödyttävät suomalaisia lapsia. Mitä enemmän lapsilla on yhteistä aikaa isoäitien kanssa, sitä todennäköisemmin he pääsevät lukioon ja valmistuvat sieltä. Yhteisillä elinvuosilla isoisien kanssa ei havaittu vastaavaa vaikutusta. – Isoäitien kanssa vietettyjen vuosien hyöty saattaa osin johtua elinajanodotteen eroista miesten ja naisten välillä. Yleensä isoäitien kanssa jaetaan enemmän yhteisiä vuosia kuin isoisien, toteaa Antti Tanskanen. Symposiumin esityksistä selviää myös, että jälkeläisiään tukevat isovanhemmat eivät ole ihmislajin yksinoikeus. Tutkijatohtori Mirkka Lahdenperän ja kumppaneiden arvostetussa Nature-tiedelehdessä julkaistu tutkimus osoittaa, että äidin ja isoäidin kanssa elävillä Aasian norsun poikasilla on 8 kertaa pienempi riski kuolla verrattuna poikasiin, jotka eivät elä isoäitiensä kanssa. Isoäitien tuki auttaa pitämään pienet norsun poikaset elossa.
Lisätietoa: Antti Tanskanen, p. 040 589 3980, antti.tanskanen@utu.fi

Nordic Demographic Symposium järjestetään joka toinen vuosi kiertäen eri Pohjoismaissa. Turun tapahtuma kokoaa yhteen noin 150 väestötieteen ja sosiologian tutkijaa ja asiantuntijaa etenkin Pohjoismaista ja Baltian maista.

Symposiumin järjestää Suomen Väestötieteen Yhdistys ry. yhteistyössä Turun yliopiston sosiaalitieteiden laitoksen, TITA-tutkimuskonsortion ja Siirtolaisuusinstituutin kanssa. Tapahtuma järjestetään Turun yliopiston Publicum-rakennuksessa (Assistentinkatu 7, rakennus T50 kartalla www.utu.fi/kartta).

Toivotamme median tervetulleeksi seuraamaan symposiumia. Tapahtuman ohjelma löytyy osoitteesta http://blogit.utu.fi/nds2017/programme/.  Mikäli haluatte haastatelle tiettyä tutkijaa, voitte sopia haastatteluista etukäteen Vesa-Matti Paasivaaran kanssa.

Lisätietoja:
akatemiatutkija Marika Jalovaara, Turun yliopisto, p. 040 587 9826, marika.jalovaara@utu.fi

konferenssisihteeri Vesa-Matti Paasivaara, p. 050 512 1463, nds2017@utu.fi

Luotu 06.06.2017 | Muokattu 07.06.2017