Pohjoismaiset terveystieteiden tohtorikoulutettavat koolla Turussa

11.11.2014

​Turun yliopiston tiedote 11.11.2014

Turun yliopiston hoitotieteen laitos järjestää pohjoismaisten terveystieteiden tohtorikoulutettavien konferenssin 12.‒13. marraskuuta PharmaCityssä (Osoite: Itäinen Pitkäkatu 4B, Turku). Konferenssissa on osallistujia kaikista Pohjoismaista.

Konferenssin tarkoituksena on tukea terveystieteiden tohtorikoulutusta tarjoamalla tutkijanuransa alussa oleville foorumi tieteelliseen keskusteluun ja yhteistyösuhteiden luomiseen pohjoismaisten terveystieteilijöiden kesken. Päivien aikana tohtorikoulutettavien esityksiä tutkimuksistaan kuullaan lähes 80. Uusinta tutkimustietoa on tarjolla useasta aihepiiristä: eri-ikäisten potilaiden hoidosta ja heidän omaisistaan, terveysalan ammattilaisten osaamisesta, terveysalan koulutuksesta ja potilaiden ohjaamisesta sekä potilasturvallisuudesta ja johtamisesta.

Konferenssin korkeatasoisten pääluennoitsijoiden yhteisenä teemana on yksilöllinen ja voimaannuttava terveydenhuolto. Keskiviikkona ensimmäisenä luennoi professori Riitta Suhonen Turun yliopistosta iäkkäiden hoidon ja palvelujen yksilöllisyydestä. Toisena puhuu professori Arnstein Finset Oslon yliopistosta aiheenaan palvelujen tuottajan ja potilaan välinen kommunikaatio. Torstaina Euroopan potilasjärjestöjen keskusjärjestön presidentti Anders Olaussonin aiheena on potilaskeskeinen terveydenhuolto - totta vai tarua?

Konferenssi järjestetään nykyisessä muodossaan toista kertaa ja nyt ensimmäisen kerran Turussa. Konferenssi on syntynyt kymmenvuotisen tohtorikoulutusyhteistyön pohjalta, jossa keskeisinä partnereina ovat olleet Turun yliopiston hoitotieteen laitos Suomessa, Lundin yliopisto ja Karoliininen instituutti Ruotsissa sekä Bergenin ja Oslon yliopistot Norjassa. Tavoitteena on järjestää konferenssi joka toinen vuosi Ruotsissa ja joka toinen vuosi jossakin muussa Pohjoismaassa.

Konferenssin toivotaan lisäävän pohjoismaisten terveystieteilijöiden välistä yhteistyötä entisestään. Pohjoismaiden terveydenhuoltojärjestelmissä on monia yhteisiä piirteitä, ja esimerkiksi tutkimusaineistoja voidaan kerätä kaikista maista samalla tavoin. Samankaltaisuudesta johtuen yhdessä Pohjoismaassa saatuja tutkimustuloksia voidaan helpommin ottaa käyttöön myös muissa Pohjoismaissa.

Turun konferenssin kaikista käytännön järjestelyistä ovat vastanneet hoitotieteen tohtoriopiskelijoista koostunut reilun kymmenen jäsenen toimikunta. Konferenssin aikana avustavissa tehtävissä toimii lisäksi samansuuruinen joukko hoitotieteen maisteriopiskelijoita. Konferenssin järjestelyistä vastaaminen lisää monipuolisesti niin perusopiskelijoiden kuin tohtorikoulutettavien yleisiä valmiustaitoja, joita asiantuntijatehtävissä työelämässä vaaditaan.

Luotu 11.11.2014 | Muokattu 27.07.2021