Pohjoismaiset tutkijat pelkäävät eläinkokeiden siirtymistä säätelemättömiin maihin

12.06.2015

Eläinten käyttö lääketieteellisissä tutkimuksissa on edelleen välttämätöntä, totesivat Turkuun Scand-LAS -seminaarin asiantuntijat. Scand-LAS on tieteellisessä työssään koe-eläimiä käyttävien yhteispohjoismainen kokous. Kokouksessa näkyi vahvasti huoli Euroopassa nousseesta vastustuksesta koe-eläinten käyttöä kohtaan.

​Turun yliopiston tiedote 12.6.2015

– Suurena huolenaiheena on, että eläinten käytön kielto Euroopassa ohjaisi kokeet tehtäväksi maihin, joissa eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen ja tätä kautta tutkimuksen laatu eivät ole eurooppalaisella tasolla, Turun yliopiston koe-eläinkeskuksen johtaja Ulla-Marjut Jaakkola kuvasi seminaariväen tuntoja.

Euroopassa on keskusteltu vilkkaasti eläinkokeiden merkityksestä ja tulevaisuudesta. Tiukinta vastustus on Italiassa, jossa hyväksytty laki saattaa estää eläinten käytön myös lääketieteellisissä tutkimuksissa.  Myös Euroopan unionin komissio on käsitellyt tieteellisiä eläinkokeita. Historian kolmas eurooppalainen kansalaisaloite vaati eläinkokeiden kieltämistä myös tieteellisessä tutkimuksessa. Vaatimuksen pohjana oli vuonna 2010 laadittu direktiivi, jossa muun muassa kiellettiin kosmetiikkateollisuudelta uusien eläinkokeiden tekeminen vuoden 2013 jälkeen.

Komissio hylkäsi aloitteen 3. kesäkuuta. Perusteluissaan se totesi, että eläimillä tehtävät kokeet ovat edelleen tärkeitä, jotta voidaan turvata sekä ihmisten että eläinten terveys sekä elinympäristöt ehyinä. Myös seminaarissa todettiin, että eläinkokeet ovat edelleen välttämättömiä.

– Eläimiä käyttävän tutkimuksen avulla saamme perustietoa elämän ilmiöistä molekyylitasolta aina kokonaisen elimistön toimintaan asti. Tätä tietoa käytetään avuksi ja hyödyksi ihmisten ja eläinten terveyden edistämiseksi ja sairauksien ennaltaehkäisemiseksi ja hoitamiseksi. Huolimatta suurista tieteellisistä edistysaskelista esimerkiksi vaikeiden sairauksien hoidossa, meillä on edelleen huomattavaa kärsimystä aiheuttavia sairauksia, joihin lääkehoidon kehittäminen tuo helpotusta, Jaakkola sanoo.

Komissio painotti ratkaisussaan, että vuonna 2010 säädetyssä direktiivissä on määritelty kokeissa käytettävien eläinten kohteluun liittyviä vaatimuksia, ja ne ovat edelleen tärkeä työkalu eläinten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Jaakkolan mukaan eläimen arvostaminen, hyvinvoinnin huomioiminen ja parempiin menetelmiin pyrkiminen ovat tutkimuksen ja koe-eläintieteen avainsanoja. Apuna on direktiivin 3R-periaate.

– Eettinen 3R-periaate on tutkimuseläinten käytön perusta: luotettavan tieteellisen tuloksen saavuttamiseksi eläimiä käytetään tutkimusta kohden vähemmän (reduction), eläinten olosuhteita ja koetoimenpiteitä parannetaan aktiivisesti (refinement) ja eläinten käyttäminen korvataan vaihtoehtoisilla menetelmillä aina, kun se on mahdollista (replacement), Jaakkola sanoo.

Hänen mukaansa tutkijoiden tavoitteena on laadullisesti korkeatasoisten, luotettavien ja sovellettavien tulosten saaminen mahdollisimman pienellä eläinmäärällä.

– Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tutkijat kehittävät omia koemenetelmiään jatkuvasti. Koulutus – sekä tutkijoiden että eläimiä hoitavan henkilökunnan – on yksi avaintekijöistä kokeiden paremmin tekemiseksi ja eläinten hyvinvoinnin kehittämiseksi. Jaakkola sanoo.

Pohjoismaiset koe-eläinten kanssa työskentelevät tutkijat kokoontuvat vuosittain Scandinavian Society for Laboratory Animal Sciencen Scand-LAS-seminaariin. Seminaarin tavoitteena on edesauttaa sekä eläinten että ihmisten hyvinvointia, kertoa, miksi koe-eläimiä tarvitaan tieteellisessä tutkimuksessa sekä kouluttaa koe-eläinten kanssa työskenteleviä. Tänä vuonna seminaari kokosi Turussa 9.-12. kesäkuuta 350 tutkijaa, koe-eläinasiantuntijaa, eläinlääkäriä, viranomaista sekä eläinten hoitohenkilökuntaan kuuluvaa.

Luotu 12.06.2015 | Muokattu 04.08.2021