Probiooteista apua ientulehdukseen

26.03.2014

Turun yliopiston tutkijat havaitsivat, että tietyt probioottibakteerit vähensivät plakin määrää. Juuri julkaistu tutkimus osoittaa, että terveydelle hyödylliset probioottibakteerit voivat edistää suunterveyttä.

Turun yliopiston tiedote 26.3.2014​

Turun yliopiston tutkimuksessa selvitettiin todistetusti terveyttä edistävän bakteeriyhdistelmän vaikutusta hammasplakin muodostumiseen ja ientulehdukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että LGG- ja BB-12-probioottibakteerien säännöllinen käyttö vähensi plakin määrää ja siihen liittyen myös ientulehdusindeksiä.

– Tutkimus on uusi avaus jo tutkitulle, terveyttä edistävälle innovaatiolle. Nyt haluttiin tutkia, miten yleisterveydelle todistetusti hyödyllinen bakteeriyhdistelmä vaikuttaa suun terveyteen. Suunhoitotuotteissa käytetään probiootteja, mutta useimmiten niillä ei ole vaikutusta yleisterveyteen, sanoo dosentti Eva Söderling Turun yliopiston hammaslääketieteen laitokselta.

Tutkimuksen koehenkilöt olivat nuoria ja terveitä aikuisia. Tutkimuksen ajan koehenkilöt käyttivät päivittäin probiootteja ja ksylitolia sisältäviä pastilleja.

– On merkittävää, että tuloksia saatiin terveillä koehenkilöillä. Tutkimusta jatketaan hieman erilaisella kohderyhmällä Kuwaitin yliopistossa, Söderling kertoo.
Tutkimuksessa probioottien määrä säädettiin terveydelle hyväksi todetulle tasolle. Monissa tutkimuksissa LGG- ja BB-12-probiooteilla on todettu olevan positiivisia yhteisvaikutuksia suoliston mikrobiston tasapainottamiseen.

– Näiden probioottien käytöstä on ollut hyötyä muun muassa allergian ehkäisyssä sekä vatsan toiminnassa erilaisista ruuansulatuksen oireista kärsivillä. Siksi ne valittiin myös tähän tutkimukseen mukaan, kertoo professori Seppo Salminen Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta.

Tutkimuksen yhdysvaltalaiset yhteistyökumppanit olivat University of Michigan, Harvard School of Dental Medicine ja The Forsyth Institute. Tutkimuksen rahoitti osittain Tekes. Tutkimuksessa käytetyt pastillit eivät ole saatavissa kaupallisesti.

Lähde: Impact of orally administered lozenges with Lactobacillus rhamnosus GG and Bifidobacterium animalis subsp. lactis BB-12 on the number of salivary mutans streptococci, amount of plaque, gingival inflammation and the oral microbiome in healthy adults

Luotu 26.03.2014 | Muokattu 19.07.2021