Professori Daniel Siegel luennoi leikin ja läsnäolon merkityksestä mielen hyvinvoinnille

23.04.2015

Tunnettu tietoisuustutkija, lastenpsykiatri Daniel J. Siegel luennoi Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen ja Suomen psykofyysisen psykoterapiayhdistyksen järjestämässä koulutuspäivässä 28. huhtikuuta.

​Turun yliopiston tiedote 23.4.2015

Koulutuspäivä The Power of Presence: Psychotherapy, Play and Transformation järjestetään 28.4.2015 klo 8.30-16.15 BioCityssä, osoitteessa Tykistökatu 6, Turku.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan koulutuspäivää. Toimittajilla on mahdollisuus haastatella Siegeliä tiistaina 28.4. klo 10.30–11.00. Ilmoittautumisia pyydetään osoitteeseen clara.wickstrom[at]hol-tera.fi.

Ilon ilmapiiri tukee aivojen kehitystä

Daniel J. Siegel on lastenpsykiatri, Mindful Awareness Recearch Center UCLAn ja Mindsight Instituten johtaja. Hän on kansainvälisesti tunnettu tieteen popularisoija, joka on kiinnostunut mielen, kehon ja ihmissuhteiden välisestä yhteydestä erityisesti psykoterapian ja aivotutkimuksen yhdistävästä näkökulmasta.

Siegel korostaa ilonpidon huomioimista mielen hyvinvointia tukevassa kasvatuksessa. Kasvattajan kannattaa tavoitella tietoisesti myönteistä läsnäoloa ja toista kunnioittavaa ilon ilmapiiriä, koska se tukee lapsen ja nuoren aivojen kehitystä, edistää kommunikointia ja opettaa aikuista kokemaan vaikeiltakin tuntuvat kasvujaksot palkitsevina.

Siegelin mukaan jälkikasvun mielenliikkeiden ei tarvitse olla vanhemmille arvoitus. Aivojen rakenteellinen ja toiminnallinen kehitys tapahtuu jatkuvassa vuorovaikutuksessa psyykkisen, sosiaalisen ja emotionaalisen kehityksemme kanssa. Siksi voimme tietoisesti oppia ja opettaa tapoja ymmärtää ja muokata niitä.

Siegelin teoksista Brainstorm, nuoruuden aivomyrskyn voima ja merkitys ilmestyi viime vuonna suomennettuna. Mielitaju (Mindsight) ilmestyy tänä vuonna uusintapainoksena.

Koulutuspäivä tarjoaa sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille mahdollisuuden jäsentää omaa osaamistaan monitieteisen näkökulman kautta. Koulutuspäivän kieli on englanti.

Daniel J. Siegel luennoi myös Helsingissä 27.4.2015.

Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen verkkosivut: http://www.utu.fi/lastenpsykiatrian-tutkimuskeskus

Suomen psykofyysisen psykoterapiayhdistyksen verkkosivut: http://www.psykofyysinenpsykoterapia.fi

Luotu 23.04.2015 | Muokattu 02.08.2021