Professori, elokuvantekijä Mieke Bal vierailee Turussa. Yleisölle avoin elokuvatapahtuma Logomossa 1.9.

27.08.2013

​Turun yliopiston tiedote 27.8.2013

Turun yliopistossa järjestetään 2.–3. syyskuuta kansainvälinen symposium ”The Ethics of Storytelling: War, Trauma, Vulnerability”. Symposiumin yhteydessä järjestetään 1.9. yhteistyössä Varsinais-Suomen elokuvakeskuksen kanssa yleisölle avoin elokuvataphtuma ”Mieke Bal Film Event”, jossa esitetään symposiumin yhden pääpuhujan, Mieke Balin elokuvat Separations (52 min) ja State of Suspension (82 min).

Elokuvatapahtuma 1.9.

Elokuvatapahtuma järjestetään Logomon Move 2 -auditoriossa sunnuntaina 1.9. klo 18.00, ja sinne on yleisölle vapaa pääsy. Tapahtuman alussa Mieke Bal kertoo elokuvistaan, ja elokuvien jälkeen hän vastaa yleisökysymyksiin.

Separations on omaelämäkerrallinen dokumenttielokuva ympäri maailmaa muuttaneista viidestä brasilialaisesta sisaruksesta, jotka kokoontuvat yhteen São Paulossa. State of Suspension on dokumenttielokuva Israelista 60 vuotta itsenäistymisen jälkeen, ja se pohtii eri näkökulmista meneillään olevan konfliktin monimutkaisuutta.

Mieke Bal on kansainvälisesti tunnustettu alankomaalainen akatemiaprofessori (Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences). Hänen keskeisiä teoreettisia alojaan ovat visuaalisen kulttuurin tutkimus, narratologia, semiotiikka, antropologia, psykoanalyysi, museologia, feministinen tutkimus ja postkoloniaalinen teoria. Hänet tunnetaan erityisesti kulttuurianalyysin ja tieteiden välisen tutkimuksen metodologian kehittäjänä. Mittavan ja laaja-alaisen akateemisen tutkimuksensa lisäksi Bal toimii myös kuraattorina ja elokuvantekijänä. Hän kuuluu kansainväliseen yhteiskunnallisia dokumentteja kuvaavien elokuvantekijöiden Cinema Suitcase -ryhmään. Heidän työskentelyssään yhdistyvät tutkimus, dokumentaarikuvaus ja taide. Bal on elokuvissaan tutkinut erityisesti muuttoliikkeen vaikutuksia ja kulttuurien välisiä kohtaamisia. Viimeiset kaksi taide-elokuvaa ja videoinstallaatiota (Mère Folle, 2011 ja Madame B, 2013) on kuvattu osin Suomessa yhteistyössä paikallisten tekijöiden kanssa. Mieke Balin elokuvatuotantoa on esitetty elokuvafestivaaleilla ja taidenäyttelyissä laajasti eri puolilla maailmaa.

>> www.miekebal.org

Kansainvälinen symposium 2.–3.9.

Kansainvälinen symposium ”The Ethics of Storytelling: War, Trauma, Vulnerability” järjestetään Turun yliopiston tiloissa vanhalla Sirkkalan kasarmialueella, Kaivokatu 12, Turku. Symposiumin järjestää Emil Aaltosen Säätiön tutkimusprojekti ”Historian kokemus ja kertomisen etiikka nykytaiteissa” (2013–2015) yhdessä Monikulttuurisuuden ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen verkoston kanssa.

Symposium pureutuu erilaisten tarinankerronnan muotojen – erityisesti nykykirjallisuuden ja audiovisuaalisen ilmaisun – tapoihin käsitellä traumaattisia historian kokemuksia. Se keskittyy erityisesti sotaan ja muihin poliittisiin myllerryksiin – kuten toiseen maailmaansotaan, kolonialismiin ja muuttoliikkeeseen – liittyviin väkivallan kokemuksiin. Symposium pohtii, miten taiteiden erilaiset tarinankerronnan muodot käsittelevät kokevan subjektin haavoittuvaisuutta, kertomusten kietoutumista erilaisiin vallankäytön muotoihin ja vaihtoehtoisten tarinankerronnan tapojen kykyä tuottaa uudenlaista kokemuksellista ymmärrystä historiasta. Symposium pohtii erityisesti sitä eettistä potentiaalia, jota nykytaiteiden kehittämillä tarinankerronnan muodoilla on liittyen niiden kykyyn laajentaa ihmisten ajattelun, kuvittelun ja kokemisen mahdollisuuksia.

Symposiumin puhujiin kuuluvat prof. Mieke Bal (Amsterdamin yliopisto), prof. Max Silverman (University of Leeds), prof. Colin Davis (Royal Holloway, University of London), prof. Jens Brockmeier (University of Manitoba & Freie Universität Berlin), prof. Anu Koivunen (Tukholman yliopisto), prof. Miguel Ángel Hernández Navarro (Murcian yliopisto) ja prof. Brian Schiff (The American University of Paris). Puhujat ovat kirjallisuuden- ja elokuvantutkimuksen, taidehistorian, psykologian ja monitieteisen kertomuksen tutkimuksen kansainvälisesti arvostettuja tutkijoita.

Luotu 27.08.2013 | Muokattu 06.07.2021