Professoriluennoilla esillä terveysteknologia, reformaatio ja lääkeaineet

15.11.2017

Tietotekniikan professori Pasi Liljeberg, yleisen historian professori Kirsi Salonen ja lääkeainekemian professori Olli Pentikäinen pitävät professoriluentonsa Turun yliopistossa keskiviikkona 22.11. kello 18. Luennot pidetään Turun Yliopistonmäen Natura-rakennuksen salissa X ja tikaisuus on kaikille avoin. Kukin professoreista pitää 15 minuutin yleistajuisen esitelmän tieteenalastaan ja tutkimusaiheestaan.

​Turun yliopiston tiedote 15.11.201

Professori Pasi Liljeberg on viimeaikaisessa tutkimustyössään keskittynyt terveysteknologiaan liittyen erityisesti kivun arviointiin ja tunnistamiseen.

– Kivun subjektiivisen luoteen takia kivun systemaattinen arviointi on vaikeaa erityisesti niiden potilaiden kohdalla, joiden kyky kommunikoida on heikentynyt. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää luotettava kivunmittausmenetelmä hyödyntämällä puettavaa sensoritekniikkaa, Liljeberg kertoo.

Liljebergin toinen terveysteknologiaan liittyvä tutkimushaara on raskaudenaikainen seuranta ja odottavien äitien hyvinvoinnin parantaminen. Tutkimuksessa kehitetään Internet of Things -pohjaista sensori- ja analysointijärjestelmää, jonka avulla pystytään havaitsemaan ja ennustamaan erilaisia raskaudenaikaisia komplikaatiota.

Liljebergin luennon otsikko on Käyttäjälähtöinen sulautettu terveysteknologia.

Sekä yleisestä historiasta että oikeustieteestä tohtoriksi väitelleen professori Kirsi Salosen keskeisimpiä tutkimusaiheita ovat keskiajan kirkko- ja oikeushistoria sekä katolinen kirkko. Hän on muun muassa työskennellyt tutkijana Vatikaanin Salaisessa Arkistossa.

Salonen on muun muassa johtanut Suomen Akatemian rahoittamia tutkimushankkeita Uskonto, politiikka ja nationalismi: Vatikaanin ulkopolitiikka ja kansalliset jännitteet maailmansotien välillä, The Role of Papal Justice in the Middle Ages sekä The Apostolic Penitentiary and Local Church.

Salonen luennoi aiheesta Reformaatio 500 – Suomi 100 – Historia nyt.

Professori Olli Pentikäisen keskeisimpiä tutkimusaiheita ovat proteiinirakenteiden mallitus, lääkeaineiden tunnistus ja kehitys sekä niihin liittyvä ohjelmistokehitys. Pentikäinen on myös tehnyt lääkeainekehitysyhteistyötä useiden lääkeyritysten kanssa.

Pentikäisen luennon aihe on Proteiineja ja lääkeaineita.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Anne Paasi, p. 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi.
Luotu 15.11.2017 | Muokattu 15.11.2017