Punkkitutkija paljasti puutiaisten viihtyvän mustikkametsässä

20.05.2015

Seilin saaren puutiaispopulaatiota ja siellä esiintyviä puutiaisen välittämiä taudinaiheuttajia tutkinut Jani Sormunen on saanut Nagu Rotaryklubbenin lahjoittaman stipendin. Sormunen jatkaa puutiaistutkimustaan väitöskirjatyössään, jossa tutkinta-alueena on koko Suomi.

​Turun yliopiston tiedote 20.5.2015

Pro gradussaan Sormunen selvitti Suomen yleisimmän puutiaislajin (Ixodes ricinus) määriä ja niiden suosimia elinympäristöjä Seilin saarella. Lisäksi tutkittiin eroja puutiaisten aktiivisuudessa kesäkauden aikana sekä näitä eroja selittäviä ympäristötekijöitä. Tutkimuksessa havaittiin uutena tietona muun muassa se, että puutiaiset suosivat mustikkametsiä.

– Väitöskirjatutkimuksessani tutkin puutiaisten (I. ricinus) ja taigapunkkien (Ixodes persulcatus) esiintymistä sekä niiden kantamia taudinaiheuttajia koko Suomen alueella. Tällä hetkellä työni keskittyvän laji- ja patogeenimääritysten tekemiseen Turun yliopiston puutiaisprojektin vuosina 2013–2015 keräämästä aineistosta, Sormunen sanoo.

Sormusen tutkimus on osa laajaa Turun yliopiston puutiaistutkimushanketta, jonka päämääränä on selvittää muutoksia Suomessa elävien, ihmisten kannalta haitallisten puutiaislajien määrissä ja levinnäisyydessä. Tutkimuksessa analysoidaan myös punkkien kantamien bakteeriperäisten (mm. borrelioosi) ja virusperäisten (puutiaisaivokuume) taudinaiheuttajien esiintymistä ja tutkitaan niiden esiintymisen kytköksiä eri puutiaislajeihin ja elinympäristöihin.

Nagu Rotaryklubben tukee nyt toista kertaa Saaristomeren tutkimuslaitoksella Seilissä tehtävää tutkimusta. Ensimmäisen stipendin sai Katja Mäkinen eläinplanktontutkimuksestaan. Laitoksen tutkimusjohtaja Ilppo Vuorisen mukaan tuella on suuri merkitys opiskelijalle.

– Tuki vahvistaa tutkijan minäkuvaa ja kirkastaa oman tekemisen merkitystä. Myös laitokselle ja yliopistolle on merkittävää olla yhteydessä paikallisiin ihmisiin ja vahvistaa yhteisöllistä toimintaa, Vuorinen sanoo.

Stipendi julkistettiin keskiviikkona Seilissä, jonne Nagu Rotaryklubbenin edustajat olivat tulleet yläkoululaisten kanssa tutustumaan aseman toimintaan.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 20.05.2015 | Muokattu 03.08.2021