Pylly ylös -kampanja saanut yliopiston opiskelijoita ja henkilökuntaa lisäämään taukoliikkumista

13.04.2015

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) ja Turun yliopiston Pylly ylös -kampanjan vaikuttavuuskyselyn perusteella reilu vuoden käynnissä ollut kampanja on otettu Turun yliopistossa hyvin vastaan. Viime vuonna tehdyn vaikuttavuuskyselyn perusteella kampanjalla on ollut vaikutusta istumisen haittojen tiedostamisessa ja opiskelijoiden sekä henkilökunnan istumisen vähenemisessä. Myös taukovoimistelu on lisääntynyt.

Turun yliopiston tiedote 13.4.2015

​Monien tutkimusten mukaan runsas istuminen on riski terveydelle. Sekä opiskelijoita että työntekijöitä vaivaavat usein liialliseen istumiseen liittyvät niska-hartiaseudun ja alaselän oireet.

Turun YTHS ja Turun yliopiston yliopistoliikunta käynnistivät syksyllä 2013 Pylly ylös -kampanjan, jonka tavoitteena on ollut lisätä Turun yliopiston opiskelijoiden ja henkilökunnan tietoisuutta istumisen terveyshaitoista sekä antaa vinkkejä istumisen vähentämiseksi ja tauottamiseksi.

– Olemme halunneet saada kampanjan avulla aikaan asennemuutoksen, että seisominen on sallittua opiskelu- ja työpäivän aikana. Istumisen vähentäminen tukee jaksamista, painonhallintaa ja tuki- ja liikuntaelinten oireettomuutta, kertoo vastaava fysioterapeutti Anne Friman YTHS:ltä.

Seisominen sallittua luennollakin

Hankkeen vaikuttavuuskysely tehtiin vuoden 2014 lopussa ja siihen vastasi 1230 henkilöä. Kyselyn perusteella kampanja on onnistunut hyvin opiskelijoiden sekä henkilökunnan tietoisuuden lisäämisessä ja taukoliikkumisen lisäämisessä. Kyselyyn vastanneista valtaosa oli kuullut kampanjasta ja 98 % oli kuullut istumisen haitoista. Puolet vastasi vähentäneensä istumistaan istumisen haitoista saamansa tiedon pohjalta.

Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 40 % oli ollut opetustilanteessa, minkä aikana luennoitsija on nostattanut opiskelijat seisomaan tai venyttelemään. Kampanjan saamassa palautteessa etenkin yliopiston kirjastoihin sekä luku- ja luentosaleihin toivottiin lisää työpisteitä, joissa voi seisoa.

– Seisomapisteiden lisääminen opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön on meillä yliopistossa työn alla ja otettu huomioon esimerkiksi Luonnontieteiden talo II:n kunnostustöissä. Rakennukseen tulee useita seisomapaikkaisia tapaamistiloja lyhyempiin palavereihin sekä taukotiloja, joissa on seisomapisteitä tai nojailutuoleja. Rakennuksen auditoriot ovat suojeltuja kokonaisuuksia, mutta niihin saamme järjestettyä seisomapistepaikkoja. Medisiinassa on meneillään hanke, jossa yksi pieni luentosali kalustetaan niin, että siellä on vain seisomapaikkoja, kertoo Turun yliopiston palvelujohtaja Päivi Mikkola.

Pylly ylös -hanke jatkuu vuonna 2015. Vaikuttavuuskyselyn tulosten perusteella huomio halutaan kohdistaa erityisesti opiskelijoihin ja opetushenkilökuntaan. Opiskelijat halutaan saada enemmän tietoisiksi istumisen vähentämisen tärkeydestä ja opetushenkilökunnalla on keskeinen rooli istumisen tauottamisessa oppituntien aikana. Opiskelijoiden ja opetushenkilökunnan tietoisuuden lisäämiseksi hankkeessa edistetään yhteistyötä Turun yliopiston ylioppilaskunnan (TYY) kanssa. Lisäksi hanke laajenee Åbo Akademiin.

Pylly ylös -taukojumppavideoilla virettä työhön ja opiskeluun:

Taukojumppa 1

Taukojumppa 2

Taukojumppa 3

Kampanjasivut Facebookissa

Hanketta rahoittaa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö, Turun yliopisto sekä Työeläkevakuutusyhtiö Varma.  Åbo Akademissa 2015 alkavan kampanjan osalta rahoittajat ovat Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö ja Åbo Akademi.
Luotu 13.04.2015 | Muokattu 02.08.2021