Quantum Game Jam pelillistää kvanttifysiikkaa 18.‒20.9.

14.09.2015

Turun yliopisto, Heureka, Finnish Game Jam ry ja Tampereen yliopisto järjestävät Heurekassa 18.‒20.9. pelijamit, joissa kvanttifyysikot ja peliosaajat kehittävät kvanttifysiikan tutkimusta ja koulutusta hyödyttäviä pelejä.

​Turun yliopiston tiedote 14.9.2015

Quantum Game Jamissa eri alojen asiantuntijat kehittävät pelejä kahden vuorokauden ajan.

‒ Nyt järjestettävä Quantum Game Jam on maailmanlaajuisesti ensimmäinen kvanttifysiikan game jam, jossa voidaan tuottaa suoraan kvanttifysiikan tutkimusta ja koulutusta hyödyttäviä pelejä. Jokaisessa tiimissä on mukana kvanttifyysikko Turun yliopiston teoreettisesta fysiikasta, mikä varmistaa monialaisten tiimien peli-ideoiden tieteellisen relevanssin, kertoo tapahtuman pääjärjestäjä, teoreettisen fysiikan professori Sabrina Maniscalco Turun yliopistosta.

Monet kvanttifysiikan avoimista kysymyksistä liittyvät kaikkialla luonnossa esiintyvien kaavojen löytämiseen. Esimerkiksi kvanttikryptografiaan eli kvanttifysiikan lakeihin perustuvaan täysin suojattuun viestien salaamiseen ja purkamiseen liittyviä kysymyksiä voidaan ratkoa pelien avulla, joissa visuaalisten ja äänikomponenttien avulla voidaan hyödyntää ihmisen luontaista kykyä tunnistaa symmetrisiä kuvioita.

‒ Ihminen astuu mukaan peliin siinä vaiheessa, kun kone ei enää pääse pidemmälle, Maniscalco sanoo.

Pelit tekevät kvanttifysiikan lait koettaviksi

Pelejä kehitetään myös havainnollistamaan fysikaalisia ilmiöitä. Klassisen fysiikan lakeihin tutustutaan päivittäin lapsesta saakka.

‒ Mitä kovempaa palloon osut, sitä pidemmälle se lentää ennen kuin putoaa maahan. Kun sitten alat pelata Angry Birdsiä, tiedät intuitiivisesti, miten lintu lentää ja iskee. Kvanttifysiikan ilmiöitä taas emme pääse itse kokemaan, sillä kaikki ympärillämme on valtavaa ja kuumaa kvanttipartikkeleihin verrattuna. Haluamme pelien avulla mahdollistaa kvanttifysiikan lakien kokemisen ‒ ehkä ne yrityksen ja erehdyksen kautta voivat alkaa tuntua intuitiivisilta.

Lähde tutustumaan pelien tekemiseen

Yleisö pääsee Heurekassa tutustumaan pelien tekoon ja osallistumaan tekeillä olevien pelien testaamiseen. Maksuttomat yleisötapahtumat järjestetään Heurekassa seuraavasti:

pe 18.9. 17.00‒18.30 Miten kvanttifysiikka ja pelit voidaan yhdistää? Esityksiä ja keskustelua auditoriossa
la 19.9. 15.00‒17.00 Suunnitteilla olevien pelien ideointi- ja testaussessio, ensimmäisten versioiden esittely
su 20.9. 15.30‒17.30 Millaisia pelejä viikonlopun aikana saatiin aikaan? Pelien presentaatiot auditoriossa ja planetaariossa.

Quantum Game Jamillä on satelliittitapahtumat muun muassa Melbournessa, Århusissa ja Sao Paolossa, joihin Heurekasta ollaan yhteydessä. Myös Turussa on oma tapahtuma, joka järjestetään ICT-talossa samaan aikaan Heurekan tapahtuman kanssa. Quantum Game Jam Turku toivottaa tervetulleeksi paikalliset pelaajat ja pelinkehittäjät, jotka eivät pääse osallistumaan Helsinkiin. Myös Turussa on paikalla kvanttifyysikkoja.

Tapahtumaan voi osallistua mistä tahansa myös verkon välityksellä mistä tahansa.

Quantum Game Jamin rahoittavat Turun yliopiston teoreettisen fysiikan laboratorio ja Turku Centre for Quantum Physics. Tapahtuman pääjärjestäjät ovat Heureka, Turun yliopiston teoreettisen fysiikan laboratorio, Finnish Game Jam ry ja Tampereen yliopiston Game Research Lab. Ensimmäinen Quantum Game Jam järjestettiin Turun yliopiston Tuorlan observatoriossa viime vuonna.

Luotu 14.09.2015 | Muokattu 05.08.2021