Rajaturvallisuuteen vaikuttavat tekijät tarkastelussa Turun yliopistolla 21.11.

18.11.2013

Seminaarin alustuksissa käsitellään globalisaation vaikutuksia rajoihin erityisesti Suomen ja Venäjän rajalla niin talouden, turvallisuuden kuin hallinnonkin näkökulmista.

​Rajavartiolaitoksen Raja- ja merivartiokoulu järjestää yhdessä Venäjän FSB:n rajavartiopalvelun Golitsynon rajainstituutin sekä Turun yliopiston poliittisen historian oppiaineen kanssa globalisaation vaikutuksia rajaturvallisuuteen tarkastelevan seminaarin Turussa torstaina 21.11.2013 klo 9-13. Seminaari pidetään Turun yliopiston päärakennuksen luentosalissa II (2), Yliopistonmäellä.

Seminaarin teemana on "Globalisaatio ja rajat: Rajaturvallisuuteen globalisaation aikana vaikuttavia tekijöitä erityisesti Suomen ja Venäjän rajalla". Seminaarikielet ovat suomi ja venäjä, ja tilaisuudessa on tulkkaus.

Seminaarin alustukset tarkastelevat globalisaation vaikutuksia rajaturvallisuuteen talouden, turvallisuuden ja hallinnon näkökulmista.

Turun yliopiston Pan-Eurooppa Instituutin edustaja kysyy, onko Suomi silta vai seinä EU:n ja Venäjän välisissä taloussuhteissa. Filosofian tohtori Vjatsheslav Kolotusha Golitsynon rajainstituutista tarkastelee rajojen transformaatiota globalisoituvassa maailmassa.

Ulkopoliittisen instituutin tutkija Katri Pynnöniemi puolestaan tarkastelee kansallisen turvallisuuden muuttuvia reunaehtoja ja Aleksanteri-instituutin tutkija Anna-Liisa Heusala globalisaation vaikutuksia rajat ylittävään rikostutkintaan.

Seminaarin päätteeksi Raja- ja merivartiokoulun tutkimuspäällikkö Markus Heiskanen puhuu globalisaation vaikutuksesta rajavalvonta-ajatteluun.

Rajaviranomaiset tutustuvat Turun yliopistoon ja Turkuun 20.11.

Seminaari järjestetään osana pysyvän suomalais-venäläisen rajavartiotyöryhmän koulutuksen ja tieteellisen tutkimuksen alatyöryhmän kokousta, joka pidetään Espoossa ja Turussa 19.–21.11.2013. Alatyöryhmä perustettiin vuonna 2012. Sen puheenjohtajina toimivat Venäjän turvallisuuspalvelun Golitsynon rajainstituutin johtaja kenraalimajuri Oleg Kostrikov ja Raja- ja merivartiokoulun johtaja eversti Vesa Huuskonen. Työryhmän alaisuudessa tehdään tutkimus- ja koulutusyhteistyötä, harjoitetaan julkaisutoimintaa ja järjestetään yhteisiä seminaareja.

Alatyöryhmän kokous järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Turussa. Vieraille esitellään keskiviikkona 20.11. Turun yliopistoa ja sen oppiaineissa tehtävää Venäjään liittyvään tutkimusta ja koulutusta. Vieraat tutustuvat myös Turun historiaan sekä poliittisen historian professorin Timo Soikkasen johdolla Turun muuttumiseen pääkaupungista rajakaupungiksi 1800-luvun alkupuolella.

Luotu 18.11.2013 | Muokattu 08.07.2021