Rajojen ylittäminen on kiehtonut mutta myös pelottanut kautta vuosisatojen. Kulttuurihistorian uutuusteos julkistetaan Turussa 3.5.

29.04.2013

Tervetuloa teoksen ”Kosmopoliittisuus, monikulttuurisuus, kansainvälisyys. Kulttuurihistoriallisia näkökulmia ”julkistustilaisuuteen.

​Turun yliopiston tiedote 29.4.2013

Aika: perjantai 3.5.2013 klo 12.30
Paikka: Turun yliopiston Historicum-rakennus, Aikala-sali, 2. krs (Kaivokatu 12, rakennus T51)

Julkistettava teos on vertaisarvioitu artikkelikokoelma, joka pureutuu ajankohtaisiin kysymyksiin kosmopoliittisuudesta, monikulttuurisuudesta ja kansainvälisyydestä menneisyyden ja historiantutkimuksen näkökulmasta.

Teoksessa tarkastellaan yhdeksän tapaustutkimuksen kautta 1600-luvulta 2000-luvulle sitä, mitä kulttuurihistorian tutkijoilla on sanottavanaan menneisyyden erilaisista tavoista kohdata vieras sekä käsitellä, tulkita ja rakentaa kosmopoliittisuutta, monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä. Kirjan artikkelit koskettelevat Euroopan monia kolkkia ja pohdintaan nousevat walesilaisen papin identiteetti, vapaamuurariloosit, ooppera, pilakuvat, Turkin sota, valokuvaus, rauhanliike, David Bowie ja tulevaisuusdystopia elokuvissa.

– Kansallisten ja kulttuuristen rajojen ylittäminen eri tavoin saattaa vaikuttaa erityisesti omaan aikaamme kuuluvalta ilmiöltä. Artikkelikokoelma kuitenkin osoittaa 1600-luvulta 2000-luvulle, että ihmiset ovat historian saatossa aina liikkuneet rajojen ylitse ja pyrkineet eri tavoin avartamaan maailmaansa. Toisaalta vieraan kohtaamiseen on myös liittynyt aina paljon pelkoa ja ennakkoluuloja, teoksen toimittajat FT Anne Ollila ja FM Juhana Saarelainen Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineesta kertovat.

Nykymaailmassa ihmiset, informaatio ja materia liikkuvat yli kaikkien rajojen enemmän ja nopeammin kuin koskaan aiemmin. Lisääntyvät maailmankansalaisuuden, monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden ilmiöt haastavat kokemuksen kansallisesta yhtenäiskulttuurista kaikkialla. Kansallisvaltio ja siihen liitetty ajatus yhtenäiskulttuurista ovatkin historiallisesti varsin tuoreita keksintöjä, joiden rakentamiseen myös historiankirjoitus on osallistunut merkittävästi. Siksi historiantutkimuksen on otettava tehtäväkseen myös kansalliselle historialle vaihtoehtoisten näkökulmien tutkiminen.

– Luomalla kulttuurihistoriallisen katseen kosmopoliittisuuden, monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden ilmiöiden menneisyyteen ja lisäämällä niitä koskevaa historiatietoisuutta teos voi antaa uusia näkökulmia näiden teemojen käsittelyyn myös omana aikanamme, toimittajat sanovat.

Teoksen toimittajat kuitenkin korostavat, että kirja ei ole tarkoitettu pamfletiksi, vaikka sen teemat erittäin ajankohtaisia ovatkin. Sen sijaan teemoja tarkastellaan menneisyyden asiantuntijoiden silmin sekä historiatieteellisesti.

Ollila, Anne & Saarelainen, Juhana (toim.): Kosmopoliittisuus, monikulttuurisuus, kansainvälisyys. Kulttuurihistoriallisia näkökulmia. K&H 2013.

Sisällysluettelo:
Riitta Latinen: Esipuhe
Anne Ollila & Juhana Saarelainen: Johdanto: Euroopassa sen rajoilla ja ulkopuolella

KESKELLÄ EUROOPPAA
Marjo Kaartinen: Cosmopolitēs – James Howell, maailmankansalaisuus ja 1600-luvun Englanti
Asko Nivala: Maailmankansalaisuus 1790-luvun berliiniläisessä varhaisromantiikassa
Maija van der Kooij: Valistus ja suvaitsevaisuuden mahdollisuus
Heidi Hakkarainen: Koomisia kohtaamisia. Monikansallisen kaupungin ristiriidat 1800-luvun lopun wieniläisessä huumorissa

SUOMI, EUROOPAN REUNALLA?
Jyrki Outinen: Kauan on kärsitty "Etelän hedelmiä". Kansainvälisyys, monikulttuurisuus ja kosmopoliittisuus Turkin sodassa (1877–1878)
Anne Ollila: Valokuvaus – moderni ja kansainvälinen ammatti 1800-luvun Suomessa
Hanne Koivisto: "Lasken vahvojen sydänten kaapelin yli vapisevan maailman". Kaisu-Mirjami Rydbergin kansainvälisyys ja tulkinnat tasa-arvosta