Rankka intervallitreeni vapauttaa endorfiineja aivoissa

24.08.2017

Turun yliopiston tutkijat ovat paljastaneet, kuinka liikunnan intensiteetti vaikuttaa endorfiinien vapautumiseen aivoissa. Liikunnan aiheuttama endorfiinien vapautuminen voi olla tärkeä mekanismi, joka vaikuttaa liikuntamotivaatioon ja säännöllisten liikuntaharrastusten ylläpitoon.

​Turun yliopiston tiedote 24.8.2017

Turun yliopistossa valtakunnallisessa PET-keskuksessa tehty tutkimus osoittaa, että suosittu kovatehoinen intervallitreeni, HIIT, vapauttaa endorfiineja ihmisen aivoissa. Tämä voi helpottaa rankan harjoituksen aiheuttamaa fyysistä ja henkistä rasitusta elimistössä. Tavanomainen, matalamman tehon tunnin mittainen aerobinen treeni puolestaan ei saa aikaan vastaavaa endorfiinien vapautumista.

Tutkimuksessa HIIT aiheutti huomattavan endorfiinien vapautumisen niillä aivojen alueilla, jotka osallistuvat tunteiden ja kivun säätelemiseen. Lisäksi HIIT lisäsi koehenkilöillä negatiivisia tunteita, jotka olivat yhteydessä endorfiinien vapautumiseen. Vaikka tunnin aerobinen treeni ei merkittävästi vapauttanut endorfiineja, se lisäsi hyvänolon tuntemuksia ja euforisuutta, jotka myös olivat yhteydessä endorfiinien vapautumiseen.

− Tuloksemme osoittavat, että liikunnan intensiteetti vaikuttaa endorfiinien vapautumiseen ja että eri treenitehoihin liittyvät niin positiiviset kuin negatiivisetkin tuntemukset välittyvät osin saman välittäjäainejärjestelmän kautta, sanoo tohtorikoulutettava Tiina Saanijoki Turun PET-keskuksesta.

− Liikunnan aiheuttama endorfiinien vapautuminen voi olla tärkeä mekanismi, joka vaikuttaa liikuntamotivaatioon ja säännöllisten liikuntaharrastusten ylläpitoon. Matalammilla treenitehoilla elimistön kuormitus on kohtalaista, ja tällöin mahdollisten endorfiinien vapautumisen aiheuttama mielihyvä voi innostaa liikkumaan. Erittäin raastavassa treenissä endorfiinit saattavat liittyä kovan intensiteetin aiheuttamiin negatiivisiin tuntemuksiin ja kipuun, ja niiden tehtävä voi olla suojella elimistöä fyysisesti ja henkisesti raskaassa haasteessa. Paha olo treenin aikana ja sen jälkeen voivat tällöin vähentää liikuntaintoa. Treeniteho onkin syytä ottaa huomioon nyt syksyn kynnyksellä uusia liikuntaharrastuksia aloitettaessa, Saanijoki kertoo.

Tutkimus tehtiin positroniemissiotomografian eli PET-kuvantamisen avulla. Tutkittavien verenkiertoon annosteltiin pieni määrä radioaktiivista merkkiainetta, joka sitoutuu aivojen opioidireseptoreihin. Merkkiaineen jakautumista aivoissa mitattiin PET-laitteella kolmesti: tunnin mittaisen aerobisen pyöräilyn, HIIT-pyöräilyn sekä levon jälkeen.

Tulokset julkaistiin Neuropsychopharmacology-tiedelehdessä 19.7.2017: http://www.nature.com/npp/journal/vaop/naam/abs/npp2017148a.html

Tutkimusta rahoittivat Suomen Akatemia, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Turun ylipisto, opetus- ja kulttuuriministeriö, Paavo Nurmen säätiö, Novo Nordisk, Paulon Säätiö, Suomen Kulttuurirahasto, Instrumentariumin tiedesäätiö ja Juho Vainion Säätiö.

Kuva: HIIT vapauttaa endorfiineja aivoissa (Kuva: PET-keskus)

tohtorikoulutettava Tiina Saanijoki, p.02 313 2865, tiina.saanijoki@utu.fi

dosentti Jussi Hirvonen, p. 050 585 8865, jussi.hirvonen@utu.fi

Aiempi tutkimus:

HIIT tuntuu pahalta. Tutkimustulokset julkaistiin joulukuussa 2015 Medicine and Science in Sports and Exercise -lehdessä: http://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2015/12000/Affective_Responses_to_Repeated_Sessions_of.15.aspx

Luotu 24.08.2017 | Muokattu 24.08.2017