Rauman opettajankoulutuslaitokset opiskelijat tekivät hoivakotilaisten kanssa yhteisötaidetta

29.04.2016

Opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikön opiskelijat toteuttivat hoivakodin asukkaiden kanssa yhteisötaideprojektin. Tavoitteena oli saada hoivakotiin asukkaita miellyttävää taidetta, jota he itse pääsivät myös tekemään.

​Turun yliopiston tiedote 29.4.2016

”Ystävän maalaus ja käsityö” -yhteisötaideteoksen julkistaminen Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n tiloissa Palvelukoti Villa Jussoilassa, Raumalla 2.5.2016 klo 14.00 Tervetuloa! Lehdistötilaisuus samana päivänä samassa paikassa klo 13 alkaen.

Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikön valinnaisen kuvataiteen kurssin opiskelijoista sekä käsityön tekstiilityöpainotteisista aineenopettajaopiskelijoista koostuvat ryhmät toteuttivat yhteisötaideprojektin yhdessä Raumalaisen Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n kanssa.

Yhteisötaideprojektin tavoitteena oli se, että palvelukoti Villa Jussoilan asukkaat saavat asuintiloihinsa itseään miellyttävää taidetta, jonka tekemiseen he saavat antaa oman panoksensa. Projektissa lähdettiin liikkeelle ystävyysteemasta sekä opiskelijoiden ja palvelukodin asukkaiden yhteisen taiteellisen ja käsityöllisen työskentelyn mahdollistamisesta.

Yhteisötaideprojekti alkoi alkukartoitushaastattelu, jonka avulla selvitettiin Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n asukkaiden väri- ja teematoiveita yhteisötaideprojektille. Asukkaiden toivomaksi värimaailmaksi valikoitui hyvin raikkaita, keväisiä värejä sekä teemoiksi kevääseen, kesään ja Suomen luontoon liittyvät painotukset.

Kuvataideprojektina valmistunut yhteisötaideteos koostuu 24 erillisestä maalauksesta. Projektiin osallistuneet palvelukodin asukkaat maalasivat omat teoksensa opiskelijoiden avustamina. Asukkaiden maalauksissa esiintyy heidän elämänpolullaan ilmenneitä tärkeitä asioita; kissoja, lehmiä, veneitä ja kauniita järvimaisemia. Opiskelijat maalasivat jokaiselle asukkaan taululle pariksi ”ystävän maalauksen”, joka on vuorovaikutuksessa asukkaan maalauksen sekä hänen kertomansa elämäntarinan kanssa. Kaikissa teoksen maalauksissa on yhtenevä värimaailma ja yhteisiä tekijöitä, jotka kumpuavat asukkaiden tarinoista. Asukkaiden maalaukset kertovat persoonallisesti jokaisen omaa tarinaa, johon opiskelijoiden maalaamat vastineet antavat lisämerkityksiä.

Yhteisötaideprojekti jatkui kahdeksan käsityön aineenopettajaopiskelijan kanssa. Heidän tavoitteenaan oli toteuttaa palvelukodin tilaan erilaisia sisustustekstiileitä. Niissä näkyisivät sama, palvelukodin asukkaita miellyttävä värimaailma ja aiheet sekä ennen kaikkea heidän käsityöllinen kädenjälkensä. Sisustustekstiileiden materiaalit saatiin pääosin lahjoituksena raumalaisilta käsityöliikkeiltä: Mantin Maailma, Kajava Lahja ja Käsityö, Jätti-Rätti, Kodinonni, Kollan Pojat sekä Verho-Tuominen. Paikallisten yritysten osallistuminen projektiin lisäsi projektin yhteisöllisyyttä.

Sisustustekstiileiden sijoituspaikoiksi valikoituivat seinä- ja pylväspinnat sekä ikkunat.  Palvelukodin asukkaat osallistuivat käsityöopiskelijoiden ohjauksessa neulahuovutukseen sekä seinälle tulevan ”ryijyn” valmistukseen.  Huovutustekniikoiden keinoilla valmistettu kukkaköynnös tuo esiin asukkaiden mielessä ilon aiheena ollutta keväistä luontoa. Lisäksi yhdelle seinälle sijoitettiin maisemallinen ryijykokonaisuus, joka muistuttaa maamme vehreästä ja mieltä rauhoittavasta metsämaisemasta. Pienistä neliöpaloista muodostuva ryijykokonaisuus yhdistyy kuvataidekokonaisuuden muotoihin ja sävyihin. Tilaan tulevia voimakkaita värisävyjä hillitsevät yksinkertaiset, vaaleansävyiset verhot.

Käsityöprosessin osalta asukkaat olivat erityisen innostuneita neliöpalojen ”nukituksesta”, joka oli heille uusi kokemus. Asukkaiden osallistaminen sekä heidän innostuksensa käsityölliseen tekemiseen antoi koko sisutusprosessille samalla uudenlaisen, vahvemman merkityksen opiskelijoiden näkökulmasta tarkasteltuna.

Lisätietoja: Anne Keskitalo, Turun Okl, Rauman yksikkö, 040-758 1965, Sami Seikkula, Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, 044-3799714

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 29.04.2016 | Muokattu 29.04.2016