Rehtori Väänänen lukuvuoden avajaisissa: Ympäristövastuu nostettava perusarvojen joukkoon

04.09.2018

Turun yliopiston 99. lukuvuoden avajaisia vietettiin 4.9.2018. Päivän aikana palkittiin viime vuoden paras opettaja, opintojakso ja kieliteko sekä ansiokkaita väitöstutkimuksia.

​Turun yliopiston tiedote 4.9.2018

Turun yliopiston lukuvuoden avajaispuheessaan rehtori Kalervo Väänänen toi esille huolensa ilmastonmuutoksen dramaattisista vaikutuksista.

– Biologisen diversiteetin supistuminen, joka on kiistattomasti jo mitattavissa, voi aiheuttaa meille ennalta arvaamattomia muutoksia myös oman lajimme säilymistä ajatellen. Tarvitsemme valtavasti uutta tietoa, uutta teknologista tutkimusta ja kehittämistyötä luodaksemme tapoja tehdä asioita kestävän kehityksen ehdoilla. Mutta ennen kaikkea tarvitsemme nopeaa asennemuutosta siinä, miten suhtaudumme ympäristöä ja ilmastoa kuormittaviin elintapoihimme. Huolenpito elinympäristöstä on otettava samanlaiseksi perusarvoksi kuin demokratia, ihmisoikeudet ja oikeusvaltio, Väänänen sanoi.

Rehtori painotti, että monitieteisen yliopiston vahvuus on se, että kaikki yksiköt voivat olla osallisena luomassa kestävän kehityksen mukaisia toimintatapoja ja innovaatioita tukemaan elinympäristömme säilymistä myös tuleville sukupolville.

Alkava lukuvuosi on Turun yliopistossa taloudellisesti aiempaa hieman tiukempi. Maan hallituksen yliopistorahoitukseen kohdistamat leikkaukset pienentävät perusbudjettia nyt neljättä vuotta peräkkäin.

– Toivon, että emme ole menettämässä uskoamme siihen, että koulutus ja uuden tiedon luominen ovat sivistyksen perusta, ja sitä kautta koko kansakunnan yritteliäisyyden ja menestyksen lähde, Väänänen sanoi.

Vuoden opettaja on Outi Veivo

Avajaiskarnevaalin yhteydessä julkistettiin Turun yliopiston vuoden opettaja ja opintojakso. Ehdotukset palkintojen saajiksi kerätään opiskelijoilta ja henkilökunnalta. Valinnan suorittavat Turun yliopiston rehtori ja ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja opintoasiainneuvoston ja ylioppilaskunnan esityksistä.
Vuoden opettajaksi valittiin ranskan kielen ja kääntämisen yliopisto-opettaja Outi Veivo.

Palkintoperusteissa todetaan, että Veivolla on kyky luoda kannustava ja lämmin opiskeluympäristö, jossa jokainen opiskelija tuntee itsensä tärkeäksi. Vuoden opettaja innostaa opiskelijoita etenemään opinnoissaan ja hänen opetuksensa ja ohjauksensa on laadukasta. Veivo ottaa huomioon myös opiskelijoiden työelämätaitojen kehittymisen.

Vuoden opintojakso on oikeussosiologian erikoistumisjakso

Vuoden opintojaksoksi valitulla kurssilla on onnistuttu välittämään juristille kallisarvoisia tietoja ja taitoja kuten lakien vaikutusarviointitapoja, lainvalmistelun laatumittareita sekä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmetodeja raikkaalla ja opiskelijakeskeisellä tavalla. Oikeussosiologian erikoistumisjaksolla vastuuopettajana on toiminut professori Anne Alvesalo-Kuusi.

Kunniamaininta kemian laitokselle

Vuoden 2018 kunniamaininta annettiin kemian laitoksella suunnitellulle ja toteutetulle opiskelijoiden ohjauksessa käytettävälle opettajatuutoroinnin ohjausmallille. Erinomaisen mallin avulla opiskelijat on haluttu sitouttaa entistä paremmin kemian opintoihin, tehostaa heidän keskinäistä ryhmäytymistään sekä ottaa heidät osaksi kemian laitoksen tiedeyhteisöä.

Kielitekopalkinto kielivarantoselvityksestä

Vuoden kieliteon voittaja on tänä vuonna Turun yliopiston vararehtorin, venäjän kielen professori Riitta Pyykön laatima selvitys Suomen kansallisesta kielivarannosta. Riitta Pyykön tutkimusavustajana selvityshankkeessa toimi ranskan kielen post doc -tutkija Milla Luodonpää-Manni.

Kolme palkintoa ansiokkaille väitöskirjoille, muistomitali 12 professorille

Turun Suomalainen Yliopistoseura jakoi kolme väitöskirjapalkintoa viime lukuvuoden aikana Turun yliopistossa hyväksytyille ansiokkaille väitöskirjoille. Palkinnot luovutti seuran puheenjohtaja Risto Lammintausta.

Palkitut väitöskirjat:
FT Nättilä Joonas: X-ray bursts as a tool to constrain the equation of state of the  ultra-dense matter inside neutron stars (tähtitiede)
VTT Sandman Nils: Nightmares: Epidemiological studies of subjective experiences (psykologia)
FT Veivo Outi: Ortografia ja puhuttujen sanojen tunnistus vieraan kielen oppijoilla (ranska)

Palkinnot jaettiin Yliopistoseuran omista rahastoista ja Turun yliopiston hallinnoimasta Turun Suomalaisen Yliopistoseuran tieteellisestä tukirahastosta.

Avajaisjuhlassa julkistettiin lisäksi Turun yliopiston muistomitalien saajat, professorit Seija Grenman, Pekka Hakamies, Tero Harju, Sirkka Heinonen, Reijo Lahti, Olli Lassila, Juha Mäkinen, Kari Remes, Mika Scheinin, Jukka Sihvonen, Harry Silfverberg ja Liisa Steinby.

Rehtorin puheeseen perustuva blogikirjoitus julkaistaan 4.9. illalla Turun yliopiston blogissa: https://blogit.utu.fi/utu/

Lisätietoja:
rehtori Kalervo Väänänen