Riskiryhmään kuuluvat hyötyvät täysin terveitä enemmän tyrnistä ja mustikasta

02.09.2013

Tyrnin ja mustikan sydän- ja verisuoniterveyttä tukeva vaikutus on suurempi niillä, joiden rasva-arvot ovat jo riskirajan tuntumassa kuin täysin terveillä. Marjat parantavat kokonaisterveyttä jo arkipäivään sopivilla annoksilla: 100 mustikkagrammalla tai 20 grammalla kuivattua tyrniä. Asia paljastui Turun, Oulun ja Itä-Suomen yliopistojen suuressa yhteistutkimuksessa.

​Turun yliopiston tiedote 2.9.2013

Kolmivuotinen tutkimushanke oli erityinen marjatutkimus, jossa koehenkilöinä oli sydän- ja verisuoniterveydeltään riskirajaa lähestyviä henkilöitä. Perinteisesti tutkimuksiin voidaan valita ainoastaan täysin terveiksi todettuja henkilöitä.

– Myös tällä kertaa kaikki kokeeseen osallistuvat henkilöt olivat terveitä, mutta mukana oli myös henkilöitä, joilla on kasvanut riski sydän- ja verisuoniterveyteen liittyen. Tutkimus osoitti, että juuri nämä riskin omaavat hyötyivät marjojen syönnistä enemmän kuin täysin terveet, tutkimuksen johtaja, Turun yliopiston elintarvikekemian professori Heikki Kallio sanoo.

Vaihtovuorokokeeseen osallistuneet 80 naista söivät kuukauden ajan päivittäin kuivattua tyrnimarjaa, tyrniöljyä, nopeaan tärkkelykseen yhdistettyä tyrnin etanoliuutetta tai pakastettua mustikkaa. Mustikkaa syötiin päivittäin 100 grammaa, tyrniannos eri muodoissaan vastasi 20 grammaa kuivattua tyrniä.

Marjajakson aikana havaittiin selviä vaikutuksia sydän- ja verisuonitautiriskiin ja diabetekseen liittyvissä veren seerumin rasvoissa ja rasvaliukoisissa yhdisteissä sekä lipoproteiineissa. Tyrniöljyjakson aikana kokonais-, IDL, ja LDL-kolesterolin, apolipoproteiini B:n sekä useiden LDL:n ja IDL:n faktorit laskivat. Lievästi ylipainoisten naisten kohdalla molemmat marjat vaikuttivat myös metabolisen oireyhtymän tekijöihin.

Tyrnin terveysvaikutuksen osalta on merkittävää, että myös siemenissä oleva öljy saadaan hyötykäyttöön. Syödessä jokainen siemen pitäisi saada puraistua rikki, mutta käytännössä se on mahdotonta. Siksi tutkijat käyttivät jo kehitettyä öljyn talteenottomenetelmää.

– Öljy tuotettiin hellävaraisella ja luontoystävällisellä hiilidioksidiuuttomenetelmällä.Hiilidioksidi liuottaa siemenistä öljyn itseensä, ja kun hiilidioksidi haihdutetaan pois, jäljelle jää puhdas öljy. Näin saatua öljyä ei ole lämmitetty eikä siinä ole orgaanisia liuotinjäämiä, Kallio sanoi.

Tätä uuttoteknologiaa käyttävät kaksi tehdasta, yksi Suomessa, toinen Saksassa.

– Marjojen syömisen vaikutusta selvitettiin kokeessamme käyttäen uudenlaista ydinmagneettiseen resonanssipektroskopiaan perustuvaa menetelmää, mikä on Oulun ja Itä-Suomen yliopistojen erityisen osaamisen aluetta, Kallio sanoo.

Marjojen vaikutus näkyi selkeimmin aineenvaihdunnan kokonaisuudessa, yksittäisissä merkkiaineissa tapahtuneet muutokset eivät monivertailukorjausten jälkeen aina olleet tilastollisesti merkitseviä. Tutkimuksessa ei myöskään selvitetty, mikä marjan ainesosa vaikutti sydän- ja verisuoniterveyteen myönteisesti vaan siinäkin tutkimuskohteena oli kokonaisvaikutus. Yksittäisten yhdisteiden ja yhdisteryhmien vaikutusten selvittely on meneillään.

Tutkimustuloksia esittelevä artikkeli Larmo P, Kangas A, Soininen P, Lehtonen H-M, Suomela J-P, Yang B, Viikari J, Ala-Korpela M, Kallio H. Effects of sea buckthorn and bilberry on serum metabolites differ according to baseline metabolic profiles in overweight women: a randomized crossover trial on julkaistu Am J Clin Nutr. Published online ahead of print: doi: 10.3945/ajcn.113.060590 -verkkojulkaisussa.

Lisätietoja: Turun yliopiston elintarvikekemian professori Heikki Kallio, puh. 02-333 6870 tai 040 503 3024, sähköposti kallio@utu.fi. sekä artikkelissa http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23945716

Luotu 02.09.2013 | Muokattu 02.09.2013