Ristimäki-päivä Suomen vanhimmalla kirkonpaikalla

23.08.2016

Suomen vanhimmalla kirkonpaikalla Ravattulan Ristimäellä on tänä vuonna tehty arkeologisia kaivauksia Turun yliopiston arkeologian oppiaineen tutkimuksena elokuun alusta lähtien. Oppiaine järjestää kolmannet Ristimäki-päivät sunnuntaina 28.8. klo 13–18. Tapahtuma alkaa jo kello 11 Kuralan Kylämäessä arkeologi Juha Ruohosen luennolla sekä kello 12.15 Kuralan sillalta käynistyvällä muinaismuistokävelyllä.

​Turun yliopiston tiedote 23.8.2016

Klo 11.00 Ristimäen tutkimuksia käsittelevä esitelmä Kuralan Kylämäen Vanhassa Kanalassa. Esitelmän pitää tutkimuksia johtava arkeologi Juha Ruohonen.
Klo 12.15 Opastettu muinaisjäännöskävely Ristimäelle lähtee Aurajoen ylittävältä Kuralan sillalta. Kävelyn aikana vieraillaan Pähkinämäen ja Vanhan Ravattulantien rautakautisilla hautaröykkiöillä sekä
tutustutaan laajemmin alueen kulttuurimaisemaan. Ei ennakkoilmoittautumista.
Klo 13 Ristimäen opastettu kierros
Klo 14 opastettu kierros läheiselle kuppikivelle ja rautakautiselle polttokalmistolle
Klo 14–16 arkeologi Jaana Riikonen kertoilee Ristimäen tekstiililöydöistä
Klo 15 Ristimäen opastettu kierros
Klo 16 opastettu kierros läheiselle kuppikivelle ja rautakautiselle polttokalmistolle
Klo 17 Ristimäen opastettu kierros
Klo 18 Ristimäen kirkon paikalla muistoristin edustalla hartaustilaisuus

Kaikki kierrokset lähtevät Ristimäen opastaulun edustalta. Kierrosten kesto on noin 20-40 minuuttia.

Ristimäellä on päivän ajan esillä kirkkoa esittävä pienoismalli ja ympäristöä kuvaava maisemamalli sekä kaivausten esinelöytöjä. Sään salliessa esitellään myös Kaarinan muinaispukua. Lapsille on oma erityinen kaivausalue, jossa voi kokeilla arkeologin välineitä ja työmenetelmiä.

Kaivaustutkimusten tukemiseksi myynnissä on erilaisia Ristimäkeä käsitteleviä kannatustuotteita.

Kulkuohjeet Ravatattulan Ristimäellä löytyvät kartasta http://www.ravattula.fi/kulkuohjeet.pdf. Sunnuntain ajan on Kuralan sillalta (entisen kampiförin paikka) opasteet Ristimäelle. Osa tapahtumista pidetään säävarauksella.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 23.08.2016 | Muokattu 23.08.2016