Roskiin heitetty ruoka haaskaa energiaa, työtä ja rahaa

17.04.2015

Aina kun ruokaa heitetään roskiin, on sen valmistukseen käytetty energia, työ ja muut panokset kuluneet hukkaan. Lisäksi ruokahävikin käsittely vaatii työtä, energiaa ja rahaa. Turun yliopiston kampuksen Macciavelli-ravintolassa järjestetään ruokahävikkikampanja 20.–24.4.2015.

​Turun yliopiston tiedote 17.4.2015

Ruokahävikkiviikon tavoitteena on vähentää Macciavellissa syntyvää ruokajätettä yhden viikon aikana 30 %.

– Normaalisti Macciavellissa syntyy ruokajätettä viikossa keskimäärin 300 kg, joka tarkoittaa laskennallisesti 600 ruoka-annosta, eli joka kolmattatoista ostettua ateriaa. Tämä hävikkimäärä pitää sisällään ravintolan asiakkaiden lautasille jäävän ruoan, kertoo Unica Oy:n toimitusjohtaja Sanna Hovi.

Ruokahävikkiviikolla asiakkaita kannustetaan ottamaan ruokaa sen verran kuin jaksavat syödä sekä haastetaan ajattelemaan syitä ruoan jättämiselle. Näitä ”jättäjien” tarinoita videoidaan Vähemmän jätettä, enemmän kiertoa (VäKi) -hankkeen YouTube -kanavalle. Videopäivityksiä voi seurata VäKi -hankkeen Facebook -sivujen kautta.

– Ruokahävikki on todellista resurssien haaskausta, joten hävikistä kertominen on tärkeä asia ja siitä kannattaa tehdä julkista. Tämän vuoksi punnituksen väliaikatuloksista kerrotaan Macciavellin asiakkaille päivittäin, jotta tavoitteeseen päästäisiin mahdollisimman hyvin. Aktiivisen tiedottamisen avulla lisätään myös asiakkaiden tietoisuutta ruokahävikin ympäristö- ja vesistövaikutuksista, sanoo Turun yliopiston Brahea-keskuksen asiantuntija Johanna Mattila.

Ruokahävikkiviikkoa ovat toteuttamassa Unica Oy, Biolan Oy, Turun yliopiston ylioppilaskunnan Ympäristösiipi sekä Turun yliopisto.

Luotu 17.04.2015 | Muokattu 02.08.2021