Rotumellakat, maahanmuutto ja Obaman perintö puhuttavat Pohjois-Amerikan tutkijoita

05.05.2015

Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskus järjestää perjantaina 8.5. seminaarin ”USA Today, USA Tomorrow”. Seminaari on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille.

Turun yliopiston tiedote 5.5.2015

Aika: perjantai 8.5.2015 klo 10.15–12.45
Paikka: Calonia, luentosali Cal 2, Caloniankuja 3, Turku (rakennus T23, www.utu.fi/kartta)

Tapahtumassa kuullaan kolme ajankohtaista puheenvuoroa:

Dr. Jørn Brøndal (University of Southern Denmark), “The Immigration Issue and the Future of the Republican Party”

Dr. Jennifer Chernega (Winona State University, Minnesota, University of Oslo), “Race and Policing in the United States”

Dr. Albion M. Butters (University of Turku), "The Last Days of Obama"

Tapahtuman kansainväliset tutkijat puhuvat päivänpolttavista aiheista Atlantin takaa: rotumellakoista, maahanmuutosta sekä Barack Obaman presidenttikauden perinnöstä. Nämä ovat kysymyksiä, jotka jakavat Yhdysvaltoja tänä päivänä, ja joiden vaikutukset tulevat ulottumaan pitkälle liittovaltion tulevaisuuteen.

Rotumellakat ovat toistuvasti riepotelleet Yhdysvaltoja viime aikoina. Syynä ovat eri puolilla maata sattuneet tapaukset, joissa tummaihoinen mieshenkilö on kuollut yhdysvaltaispoliisien voimankäytön seurauksena. Viimeksi mellakat roihahtivat Baltimoressa, Marylandissa, missä poliisin pidättämä 25-vuotias Freddie Gray kuoli pidätystilanteessa saamiinsa vammoihin.  Grayn tapaus muistuttaa alle vuoden sisällä tapahtuneita Michael Brownin ja Eric Garnerin kuolemia, joita seuranneet mielenosoitukset yltyivät nekin mellakoiksi. Tapaukset nostivat kysymykset poliisiväkivallasta ja rodullisesta epätasa-arvosta sekä kansallisen että kansainvälisen huomion keskipisteeseen.

Myös maahanmuutto sekä Obaman hallintokauden päättyminen herättävät Yhdysvalloissa tällä hetkellä kiivasta keskustelua ja jakavat kansalaisia eri leireihin. Maahanmuutosta ja rotukysymyksistä tullaankin vielä käymään kuumia väittelyitä ensi vuonna käytävien presidentinvaalien lähestyessä.

Luotu 05.05.2015 | Muokattu 02.08.2021