Ruissalon kasvitieteellisen puutarhan jouluun kuuluu eksotiikkaa ja perinteitä

25.11.2016

Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan joulussa on aimo annos kasvimaailman eksotiikkaa. Perinteiset joulunajan kasvit ja viime vuosien uutuudet ovat esillä 26.11.2016–6.1.2017.

​Turun yliopiston tiedote 25.11.2016

Kasvihuonetontut ovat rakentaneet puutarhalle erilaisen joulukalenterin kasvihuoneiden polkujen varrelle. Joulukalenterin 24 ”luukusta” löytyy mm. joulukukkia, Betlehemin kaupunki ja viidakossa piileskeleviä jouluisia pehmoeläimiä. Myös muutama vanha tonttu on eksynyt puutarhalle tuomaan joulumieltä.

Seminaarisalin diaesitys tutustuttaa kävijät joulunajan kasvien historiaan ja hoito-ohjeisiin.

Joulutähti on viime vuosikymmenten aikana valloittanut myös suomalaiskodit näyttävimpänä joulun ruukku- ja koristekasvina syrjäyttämättä silti perinteisempää hyasinttia. Joulutähden läpimurto joulukukaksi tapahtui muutama vuosikymmen sitten sen jälkeen, kun markkinoille saatiin matalakasvuisia lajikkeita sekä kasvunsääteiden että jalostustyön tuloksena. Joulutähteä kutsuttiin aikaisemmin tähtilatvaksi.

https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/joulutahti.jpg (Kuva: Simo Laine)

Kasvitieteellisen puutarhan jouluajan kukista erityismaininnan ansaitsee lummehuoneessa vasta kukintaansa aloitteleva tähtikämmekkä. Englanniksi kukkaa pitkine mesikannuksineen kutsutaan pyrstötähtiorkideaksi. Ruissalossa kasvi onnistuu vuodesta toiseen hämmästyttämään ajoittamalla kerran vuodessa tapahtuvan kukintansa juuri joulunaikaan.

https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/tahtikammekka.JPG (Kuva: Simo Laine)

Näyttely on avoinna tiistaista sunnuntaihin klo 10–16.

Poikkeuksia aukioloaikoihin:

• 24.–25.12.2015 suljettu
  • 26.12. avoinna klo 10–16
  • 1.1.–2.1.2017 suljettu

Puutarhan joulua on tukenut Ammattiopisto Livia.

Lisätietoja:

Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan ylipuutarhuri Simo Laine, 040 726 8957, slaine@utu.fi

Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan puutarha-amanuenssi Merja Kastu, 02 333 9063, merja.kastu@utu.fi

www.utu.fi/puutarha

Luotu 25.11.2016 | Muokattu 25.11.2016