Ruokajätteen ravinteet hyötykäyttöön uudella tavalla

27.01.2015

Turun yliopiston Brahea-keskus kokeilee yhdessä Unican ja Biolanin kanssa uutta monistettavaa mallia parantaa Saaristomeren tilaa vähentämällä ruokahävikin syntyä ja kierrättämällä ravinteita paikallisesti.

​Kutsumme median kuulemaan lisää Vähemmän jätettä, enemmän kiertoa eli VäKi-pilotista
Aika: Tiistai 3.2. klo 10.00
Paikka: Macciavelli-ravintola, Turun yliopisto, Educarium, Assistentinkatu 5

Ruoan valmistuksessa ja tarjoilussa syntyy aina jonkin verran ravinnerikasta ruokahävikkiä. Syntyvän biojätteen ravinteet halutaan paremmin kiertoon paikallisesti niin, että osaltaan olla parantamassa Saaristomeren tilaa.

Turun yliopiston Brahea-keskus, Unica Oy ja Biolan Oy kehittävät ja kokeilevat uutta, monistettavaa tapaa kierrättää opiskelijaravintolassa syntyvän biojätteen ravinteet mahdollisimman lähellä niiden syntysijaa elvyttämällä kompostointi- ja kaupunkiviljelykulttuuria yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Tilaisuudessa on mahdollisuus kuvata muun muassa biojätteiden nykyistä kierrätysjärjestelmää. Tarjolla mm. vesistöystävällistä  aamupalaa.

Luotu 27.01.2015 | Muokattu 29.07.2021