Ruokavallankumous muuttaa alan ammattilaisten osaamistarpeita

18.01.2017

Vegaanihaaste, karppaus, ruokavallankumous ja elintarvikeväärennökset – näistä koostuu ruoka-alan tämän päivän keskustelu. Muuttuvat trendit ovat haaste ruoka-alan osaajille.

​Turun yliopiston tiedote 18.1.2017

Median edustajat ovat tervetulleita ruoka-alan tulevaisuuden osaamistarpeita käsittelevään tilaisuuteen.
Aika: 25.1. klo 12.45–15.30
Paikka: Aboa Vetus & Ars Nova, Itäinen Rantakatu 4-6, Turku

Opetushallitus teki viime vuonna mittavan selvityksen ruokaketjun tulevaisuuden osaamistarpeista. Selvityksen tekemiseen osallistui asiantuntijoita niin elinkeinoelämän, koulutuksen kuin edunvalvonnankin puolelta.

– Jo nyt erilaiset muuttuvat trendit muovaavat kulutustottumuksiamme ja sitä kautta haastavat koko ruokaketjua jatkuvasti kehittämään omaa toimintaansa, sanoo projektipäällikkö Johanna Mattila Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Turussa järjestetään 25.1.2017 tilaisuus, jonka tavoitteena on tunnistaa osaamistarpeita Lounais-Suomen ruokaverkoston hyväksi. Tilaisuudessa pohditaan, miten koko ruokaketjun koulutusta tulisi kehittää vastaamaan entistä paremmin tulevaisuuden osaamistarpeisiin, jotta elinkeinoelämä saisi parhaan mahdollisen osaamisen voimavarakseen.

– Aihe on erittäin tärkeä juuri Lounais-Suomelle, sillä alueella on mittavaa ruoantuotantoa ja -jalostusta, elinvoimainen ravintolasektori sekä koko ruokaketjun kattava koulutusverkosto, Mattila sanoo.

Ruokaketjun osaajia koulutetaan niin maatalouteen, leipomosektorille, elintarviketeollisuuteen, tuotekehittäjiksi sekä valvonta- ja viranomaistehtäviin. Kaikkiaan ruokaketju työllistää Varsinais-Suomessa 17 000 eri alojen ammattilaista.

– Uusien osaamistarpeiden tunnistaminen vaatii elinkeinoelämän sekä tutkimus- ja koulutusjärjestelmän saumatonta yhteistyötä ja vuoropuhelua, Mattila toteaa.

Tilaisuudessa eri sektoreiden yritykset (Kotipellon Puutarha ja Fazer Food Services), viranomaiset (Evira) sekä tutkijat (Turun yliopisto) nostavat esille asioita, joihin tarvitaan kipeästi uutta osaamista. Esimerkiksi Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen Maria Höyssä haastaa kuulijat pohtimaan ravinneristiriitoja sekä niiden ratkaisumahdollisuuksia.

Tilaisuuden järjestävät Turun yliopiston Brahea-keskus ja Varsinais-Suomen liitto. Keskustelun antia hyödynnetään Varsinais-Suomen maakuntastrategian päivittämisessä. Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.

>> Ohjelma: http://vs-lähiruoka.fi/tapahtuma/tulevaisuuden-ruokaketjun-osaamistarpeet/?instance_id=309

Johanna Mattila
johanna.mattila@utu.fi
Turun yliopiston Brahea-keskus