Saaristomeren tutkimuslaitoksen 50-vuotisjuhlan tapahtumat

06.05.2014

Toukokuu

Valokuvanäyttely Seili! Valokuvia seililäisten albumeista.
Näyttely Seilin saaren museokirkossa kesällä 2014 tuo nähtäville valokuvia Seilin saarella asuneiden albumeista. Pro Seili-Själö ry:n keräämien valokuvien kautta katsojat pääsevät aikamatkalle saarella elettyyn elämään jopa sadan vuoden taakse.
Valokuvanäyttely on avoinna kesäkauden, museokirkon aukioloaikoina.
Näyttelyn on kuratoinut taidehistorioitsija Jane Vuorinen.

Kesäkuu

Kuvataidenäyttely
Kuvataidenäyttely järjestetään kesällä 2014 Seilin saarella.

SaaristoMeri2014 – yleisötapahtuma 1.6.2014
Saaristomeren tutkimuslaitos on mukana SaaristoMeri2014 tapahtumassa.

Saaristoseminaari 4.6.2014
Saaristomeren tutkimusta 50 vuotta seminaari järjestetään 4.6.2014 Forum Marinumin Aura-auditoriossa klo 10.00–15.30.
Tilaisuuden avaa ympäristöministeri Ville Niinistö.
Alustava ohjelma:
  • pääpuhujana professori Erik Bonsdorff (Åbo Akademi): ”A health-check for the Baltic Sea – Itämeren terveydentila; mikä on tutkijan rooli ja missä ovat uudet haasteetasemanjohtaja
  • dosentti Jari Hänninen (Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitos): Aikasarjatutkimukset Itämeren tulevaisuuden selvittämisen avaimena - katsaus Seilissä syntyneisiin ympäristönseurantoihin "Aikasarjatutkimuksessa lähtökohtana on että tulevaisuuden kehitystä voidaan parhaiten ennustaa niillä tapahtumilla mitä kehityksestä on aiemmin havaittu. Tämä pätee myös ympäristönseurannassa. Seilissä on historiansa saatossa syntynyt lukuisia seurantaohjelmia, joiden avulla Itämeren tilan muutoksia voidaan nykyään ymmärtää ja ennustaa paremmin"
  • ylitarkastaja Anne Wilenius (Turun maakunta-arkisto): Muuttuva Seili Nykyisen (humanistisen) tutkimusinfrastruktuurin tarjoamia mahdollisuuksia Seilin historia tulkinnoille/tutkimiseen
  • filosofian maisteri Mikko Helminen (Turun yliopisto): Sairastupien ja houruinhuoneiden jäljillä. Seilin hospitaali 1600- ja 1700-luvuilla historiallisen ajan arkeologian näkökulmasta Seilin arkeologia -hanke kartoitti ja tutki vuosina 2009–2011 Seilin hospitaaliin liittyviä jäännöksiä. Arkeologisten jäännösten ja hospitaalia koskevien aikalaisasiakirjojen avulla on mahdollista luoda katsaus varhaisen eristyslaitoksen aineelliseen ympäristöön sekä tarkentaa kuvaa hospitaaliin sijoitettujen ihmisten sosiaalisesta paikasta Seilin saarella 1600- ja 1700-luvuilla
Tilaisuus on suomeksi ja pääasiassa vain kutsuvieraille. Kahvitarjoilu. Lehdistö on tilaisuuteen lämpimästi tervetullut.

Laulun Ystävien konsertti 7.6.2014
Mieskuoro Laulun Ystävät esiintyy Seilin saaren museokirkossa 7.6.2014.

Heinäkuu

Harmonikkakurssin konsertti 8.7.2014
Seilin saarella järjestettävän harmonikkaleirin opettajat Lars Holm, Matti Rantanen, Marko Valtonen ja Mikko Luoma esiintyvät Seilin museokirkossa tiistaina 8.7.2014.

Saaristomeren tutkimuslaitoksen avoimet ovet 17.7.2014
Saaristomeren tutkimuslaitoksen perinteiset avoimet ovet järjestetään torstaina 17.7. Seilin saarella. Päivän yleisöluennon pitää tutkimuslaitoksen asemanjohtaja, dosentti Jari Hänninen.

Elokuu

Östersjöfestivalen 23.8.2014
Turun musiikkijuhlien pre concert talk Itämeren suojelusta. Saaristomeren tutkimuslaitos on mukana puhujana. Tapahtuma järjestetään 23.8.2014 Turun konserttitalossa.

Videonäyttely
Tampereen ammattikorkeakoulun videokurssin oppilaat tuottavat ja järjestävät Seilin saarella elokuussa 2014 videonäyttelyn. Videot julkistetaan Seilin saarella 28.8.2014 videokurssin päättöjuhlassa Seili Baltic Sea Film Festivaalissa.

Syyskuu

Saaristomeren tutkimuslaitos järjestää syyskuussa 2014 juhlavuotensa kunniaksi kutsuvierasjuhlat Turussa sekä Seilin saarella.

Seilin tutkimuslaitoksen 50-vuotisjuhlavuoden sivustoille www.utu.fi/seili50v päivitetään kuukausittain tarkempi kyseistä kuukautta koskeva ohjelma sekä tiedot mahdollisista ohjelmamuutoksista.
Luotu 06.05.2014 | Muokattu 20.07.2021