Saaristomeri kaipaa suojelua – tervetuloa seminaariin 25.4.2018

18.04.2018

Kaikille avoimessa seminaarissa keskustellaan toimenpiteistä, joita Itämeren ja Saaristomeren suojelu edellyttää. Turun yliopisto järjestää Saaristomeri-seminaarin keskiviikkona 25.4.2018.

​Turun yliopiston tiedote 18.4.2018

Median edustajat ovat tervetulleita Saaristomeri-seminaariin.
Aika: 25.4.2018 klo 14.00–16.00
Paikka: Pub2-luentosali, Publicum-rakennus, Assistentinkatu 7, Turun yliopisto

Saaristomeri-seminaarissa keskustellaan Itämeren ja Saaristomeren suojelun edellyttämistä toimenpiteistä ja niiden kustannuksista. Tilaisuus järjestetään 25.4. klo 14–16 Turun yliopiston Publicum-rakennuksen Pub2-luentosalissa.

Ympäristöjohtaja Liisa Pietola Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:sta puhuu seminaarissa niistä maa- ja metsätalouden vesiensuojelutyön haasteista, joita muuttuva ilmasto asettaa merensuojelulle. Itämeren sisäinen kuormitus on osoittautunut merkittäväksi meren toipumista hidastavaksi tekijäksi, mutta elpymistä hidastaa myös muuttuva ilmasto, jossa valumavesiä on entistä vaikeampi hallita.

Suomen ympäristökeskus SYKE:n tutkija Liisa Saikkonen kertoo merenhoitosuunnitelman toimenpideohjelmasta, jonka tarkoituksena on toimenpiteiden hyötyjä ja kustannuksia analysoimalla vähentää meriympäristöön kohdistuvia ihmisen toiminnasta aiheutuvia paineita ja parantaa meriympäristön tilaa.

John Nurmisen Säätiön asiamies Annamari Arrakoski-Engardt tuo puheenvuorossaan esiin keinoja Itämeren pelastamiseksi. Uusissa Itämeren suojeluhankkeissa leikataan maatalouden kuormitusta sekä hoitokalastetaan särkikalaa merestä. Mutta mitä voisimme tehdä Itämeren sisäisen kuormituksen vähentämiseksi?

Seminaariin on vapaa pääsy. Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen. Kyseessä on toinen seminaari Turun yliopiston Saaristomeri-seminaarisarjassa, joka saa jatkoa syksyllä 2018.

Klo 13.45 Kahvitarjoilu

Klo 14.15 Merensuojelun haasteet muuttuvassa ilmastossa
Ympäristöjohtaja Liisa Pietola, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK

Klo 14.45 Merenhoitosuunnitelman toimenpiteiden kustannukset ja hyödyt
Tutkija Liisa Saikkonen, Suomen ympäristökeskus SYKE

Klo 15.15 Mistä vauhtia Itämeren pelastamiseen?
John Nurmisen Säätiön asiamies Annamari Arrakoski-Engardt

Klo 15.45 Keskustelua