Sähköiset potilasasiakirjat halutaan valjastaa hoidon tueksi

03.03.2017

Tutkijat ovat kehittäneet tekstinlouhinnan menetelmiä, joilla sähköisten potilasasiakirjojen tietoja voitaisiin hyödyntää hoidon kehittämisessä.

​Turun yliopiston tiedote 3.3.2017

Median edustajat ovat tervetulleita IKITIK-symposiumiin. Symposiumin kieli on englanti.
Aika: 8.3.2017 klo 9.00–12.00
Paikka: β-Auditorio, ICT City, Joukahaisenkatu 3-5, Turku

Suomessa lähes kaikki terveydenhuollon toimijat ovat siirtyneet sähköisiin potilasasiakirjoihin. Tämä on johtanut valtavaan määrään kirjoitettua tietoa, jota ei juuri pystytä nykymenetelmin hyödyntämään muuten kuin yksittäisen potilaan hoidossa.

– Toiveena on, että asiakirjoja voitaisiin nykyistä paremmin hyödyntää myös eri potilasryhmien hoidon kehittämisessä, hoidon onnistumisen analyysissä ja tulevien hoitotapahtumien ennustamisessa. Hyödyntäminen on kuitenkin haasteellista, monista eri syistä. Näitä ovat muun muassa tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvät kysymykset, sekä menetelmien puuttuminen kirjoitetun kliinisen tiedon analyysistä. Tietokoneavusteinen tekstin louhinta tarjoaa mahdollisuuden kirjoitettujen tekstien aikaisempaa parempaan ja laadukkaampaan hyödyntämiseen, sanoo kliinisen hoitotieteen professori Sanna Salanterä Turun yliopistosta.

IKITIK-konsortio (Informaatio- ja kieliteknologiaa terveystiedon ja -kommunikaation tueksi) on jo usean vuoden ajan kehittänyt kliinisen tekstinlouhinnan menetelmiä, joilla voidaan esikäsitellä, muokata ja jalostaa kirjoitettua kliinistä tekstiä. Tekstinlouhinnassa hyödynnetään uusinta kieliteknologiaa, tekoälyä ja koneoppimisen menetelmiä.

– IKITIK-symposiumissa esittelemme tutkimustemme tuloksia. Esityksissä paneudumme tietoturva- ja tietosuojakysymyksiin sekä esittelemme, miten tekstinlouhintaa voi hyödyntää oireenmukaisen hoidon kehittämisessä. Lisäksi pohdimme, voiko hoitoyhteenvedon teon automatisoida ja tarkastelemme mahdollisuutta räätälöidä yleisiksi tarkoitettuja potilasohjeita yksilöllisiin tarpeisiin, Salanterä sanoo.

Päivän toisessa osiossa paneudutaan tiedolla johtamiseen. Terveydenhuollossa tiedonkulun ongelmat ovat yksi yleisimmistä huolenaiheista ja vaaratilainteiden aiheuttajista. Ongelmat johtuvat osittain siitä, että esimiesten tässä ja nyt tapahtuvan päätöksenteon tueksi on toistaiseksi kehitetty vain vähän toimivia toiminnanohjausjärjestelmiä.

– Tuhannen neliön hoitoyksikössä esimies saattaa vuorokauden kuluessa kulkea useita kilometrejä tietoa etsimässä. Hän tarvitsee tietoa vapaista potilaspaikoista, hoitovälineistä, henkilökunnan saatavuudesta ja monista muista yksityiskohdista, ennen kuin voi esimerkiksi vastaanottaa uuden potilaan yksikköön. Tarvittava tieto on hajallaan useissa eri tietojärjestelmissä, muistikirjoissa, liimalapuilla, mapeissa ja esimiehen muistissa, Salanterä kuvaa.

IKITIK -konsortion yksi tutkimushaara on ollut kartoittaa ja analysoida akuuttihoidon lähiesimiesten tiedontarpeita ja tietolähteitä. Symposiumissa esitellään malli lähiesimiehen päätöksenteon tueksi kehitettävään toiminnanohjausjärjestelmään, jonka avulla tieto on ajantasaista ja nopeasti saatavilla.

Sanna Salanterä, puh. 029 450 2709, sansala@utu.fi

Luotu 03.03.2017 | Muokattu 03.03.2017