Sähköiset ylioppilaskoekokeilut saavat jatkoa Salossa

20.01.2014

Halikon ja Salon lukioiden preliminäärikokeissa 22.1.–3.2. käytetään Turun yliopiston IT-laitoksella kehitettyä ViLLE-oppimisjärjestelmää.

Turun yliopiston tiedote 20.1.2014​

Medialla on mahdollisuus haastatella lukioiden rehtoreita, aineenopettajia, oppilaiden edustajia sekä Turun yliopiston tutkijoita preliminäärien yhteydessä erikseen sovittavana ajankohtana. Kuvaaminen on sallittua koetilanteissa 10 minuutin ajan kokeen aloituksesta tai erikseen sovittuna ajankohtana.

Keväällä 2013 Mynämäen ja Kerttulin lukioiden opiskelijat saivat kokeilla ensimmäisinä sähköistä ylioppilaskoetta Turun yliopiston IT-laitoksella kehitetyllä ViLLE-oppimisjärjestelmällä.

Nyt pilotointi saa jatkoa, kun Halikon lukion abiturientit suorittavat sähköisen preliminäärikokeen maantieteessä, filosofiassa ja saksan kielessä.  Nämä oppiaineet ovat tulevat ensimmäisinä sähköisen ylioppilaskokeen piiriin syksyllä 2016.

– Esimerkiksi maantieteen preliminäärikokeessa internetin käyttö on rajatusti sallittu soveltavien tehtävien yhteydessä, tutkija Mikko-Jussi Laakso kertoo.

Kokeilu jatkuu seuraavalla viikolla Salon lukiossa, jossa yli 100 abiturienttia suorittaa englannin kielen sähköisen preliminäärikokeen omilla tietokoneillaan. Opiskelijoiden tietokoneet käynnistetään ulkoisella muistilla sijaitsevalla käyttöjärjestelmällä.  Rakenteeltaan aiempia ylioppilaskokeita vastaava preliminäärikoe tehdään ViLLE-järjestelmällä.

– Olemme aiemmin kokeilleet ViLLEä Mynämäen lukion englannin yo-kokeen preliminäärissä, ja saimme oppilailta hyvää palautetta. Esimerkiksi eräällä oppilaalla kului kirjallisen kokeen tekemiseen kahdeksan tuntia, mutta sähköisen kokeen hän teki kolmessa tunnissa, Laakso sanoo.

Preliminäärikokeiden aikataulu:
ke 22.1. klo 8.30 maantiede, filosofia ja saksa, Halikon lukio