Sairastava yksilö ja kivun kokeneet ihmiset Kipupisteissä-teoksen keskiössä

27.03.2015

Kipupisteissä on monitieteinen kokoelma, joka tarkastelee sairautta koskevia tekstejä ja kuvia. Teos julkistetaan Turun yliopistolla tiistaina 31.3.

​Turun yliopiston tiedote 27.3.2015

Kipupisteissä-teoksen keskiössä on sairastava yksilö ja kivun kokeneiden ihmisten maailma. Teos pureutuu modernisaation ”kipeään” puoleen tarkastelemalla sairautta koskevia tekstejä ja kuvia. Oliko itsemurha sairauden tuotosta? Millaisia merkityksiä sairaus saa tyttökirjallisuudessa, taiteilijaromaaneissa ja omaelämäkerrallisissa teksteissä? Miten aatelisnaiset purkivat ahdistustaan kirjeissään? Miten sairauden moderni ikonografia muotoutui ajan kuvataiteessa? Oliko juoppous sairautta vai kenties moraalinen pahe? Mitä seurauksia psykopaatin leima aiheutti nuorelle naiselle 1930-luvun Suomessa?

Kipupisteissä-teos osoittaa, että sairaus ja kipu ovat muutakin kuin bio- ja lääketiedettä. Ne eivät ole pelkästään uhkaa ja tyranniaa vaan myös identiteetin rakentamisen positiiviseksi kääntyvä puoli. Teos yhdistää tuoreella tavalla historiaa ja taiteentutkimusta. Se avaa suomalaista sairauksien kulttuurista tutkimusta kohti kuvitellun, kerrotun ja tunteiden historiaa.

Tervetuloa Kipupisteissä. Sairaus, kulttuuri ja modernisoituva Suomi -kirjan julkistamistilaisuuteen tiistaina 31.3. klo 14.00 Turun yliopiston Sirkkalan kampuksen Tempo-huoneeseen (Kaivokatu 12, Turku, II krs). Tilaisuudessa on tarjoilua.

Kirjan ovat toimittaneet Jutta Ahlbeck, Päivi Lappalainen, Kirsi Tuohela ja Jasmine Westerlund, ja sen julkaisee taiteiden tutkimuksen Utukirjat-julkaisusarja. Kirjaa voi ostaa tilaisuudessa 20 euron hintaan.

Luotu 27.03.2015 | Muokattu 30.07.2021