Salossa järjestetyllä Challenge Turku 2017 -innovaatioleirillä kehitettiin IoT-ratkaisuja

27.03.2017

Challenge Turku in Salo 2017 -innovaatioleiri turkulaisille korkeakouluopiskelijoille järjestettiin Bergvikin kartanossa 23.‒24.3.2017. Leiri oli osa Salon kaupungin ja Turun yliopiston laajempaa yhteistyötä, joka liittyy Salon IoT-osaamiskeskittymän toiminnan kehittämiseen laajemmin. Salon kaupunki, Yrityssalo ja Turun kaupunki tuovat yhteistoiminnan kautta korkeakouluyhteistyön malleja ja mahdollisuuksia yritysten lähelle. Yhteistyöllä haetaan vaikuttavuutta sekä yrityskehityksen että aluekehityksen näkökulmasta.

​Turun yliopiston tiedote 27.3.2017

Leirin järjesti Turun yliopiston Brahea-keskus yhteistyössä Salon kaupungin ja SATEL Oy:n kanssa. Challenge Turku -leirejä on järjestetty jo vuodesta 2013 lähtien, ja konsepti on todettu toimivaksi yhteistyömuodoksi sekä yritysten että julkisten organisaatioiden kehittämistoiminnan välineenä. 24-tuntisen leirin aikana osallistujat työskentelevät monialaisissa tiimeissä tarkoituksenaan löytää innovatiivisia tapoja ratkaista annettu haaste.

Salon innovaatioleirillä haasteen antoi SATEL Oy, joka on yksi maailman johtavista radiolaitteiden valmistajista. SATEL Oy on erikoistunut langattomaan tiedonsiirtoon toimintakriittisissä sovelluksissa. SATEL Oy:n tuotteita ja niihin perustuvia tiedonsiirtoverkkoja käytetään mitä erilaisimmissa teollisissa sovelluksissa. SATEL Oy:n ylläpitopäällikkö Matti Hildenin mukaan korkeakouluopiskelijoiden kanssa tehtävällä yhteistyöllä haetaan nyt aivan uudenlaisia välineitä yrityksen strategiseen kehittämiseen.

Leirin aikana osallistujat pääsivät kehittämään ja käyttämään todellisen yrityksen tuotekehitysongelmien ratkaisuun tarvittavia analyyttisiä taitoja. Leirin aikana tuotettuja tuloksia käsiteltiin leirin 24.3. järjestetyssä finaalissa, jossa kansainväliset opiskelijatiimit esittivät ajatuksiaan mahdollisiksi uusiksi liiketoimintamahdollisuuksiksi liittyen muun muassa älykkääseen satamalogistiikkaan ja kansainväliseen kriisinhallintaan.

SATEL Oy:n Matti Hildenin mukaan yhteistyö opiskelijoiden kanssa tuo yritykseen tuoretta näkemystä ja innostaa out-of-the-box -ajatteluun.

‒ Parhaimmillaan innovaatioleirin tuloksena saadaan uusia ideoita siihen, miten SATEL Oy:n huippuluokan radiotekniikka voi tarjota merkittävää lisäarvoa toimintakriittisiin teollisiin IoT-järjestelmiin. Opiskelijat olivat erittäin innostuneesti mukana ja leirin tulokset olivat osoitus siitä, miten lyhyelläkin aivoriihityöskentelyllä saadaan hienoja tuotoksia aikaiseksi. Opiskelijat olivat myös panostaneet ideoidensa esittelyyn, hyvin jäsenneltyjä ja luovia esityksiä, Hilden sanoo.

Challenge Turku leirillä opiskelijat oppivat innovaatio- ja yrityskehitystaitojen lisäksi aina myös yleisiä työelämätaitoja kuten yhteistyö-, esitys-, neuvottelu- ja päätöksentekotaitoja. Tapahtumassa tärkeällä sijalla on myös omien ammatillisten työelämäsuhteiden rakentaminen ja verkostoituminen. Tunnelmia leiriltä löytyy Challenge Turku -innovaatiokilpailun Facebook-sivuilla osoitteessa https://www.facebook.com/challengeturku/.

Lisätietoja Challenge Turku -leiristä ja konseptin käytöstä yritysten kehittämistoiminnassa:
kehittämispäällikkö Sari Stenvall-Virtanen, Turun yliopiston Brahea-keskus, sari.stenvall@utu.fi, p. 040 501 3757

Lisätietoja Challenge Turku in Salo 2017 -leiristä:
myynti- ja tapahtumakoordinaattori Arja Vainio, SATEL OY, p. 02 777 7882
projektipäällikkö Tommi Virtanen, Yrityssalo, p. 044 547 7711