Satakunnan talouden kehitys vaisua, uhkakuvana telakkatoiminnan supistuminen

27.11.2013

Satakunnan talouden suhdanteet pysyivät kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla vaisuina. Kuitenkin todelliset uhkakuvat saatetaan kokea jatkossa, kun telakoiden alasajon vaikutukset alihankkijoiden kautta aluetalouteen tulevat näkyviin.

​Turun yliopiston tiedote 27.11.2013

Satakunnassa teollisuuden valopilkkuja ovat olleet tärkeä vientiala koneiden ja laitteiden valmistus sekä elintarviketeollisuus. Nämä kykenivät alkuvuonna ainoina jalostuksessa kasvuun. Liikevaihto supistui muilla metallin aloilla, metsä- ja kemianteollisuudessa sekä rakentamisessa. Teollisuuden vienti veti Satakunnassa kuitenkin olosuhteisiin nähden mainiosti lähinnä konepajojen ja meriteollisuuden ansiosta.

Palveluiden kasvu hiipui. Etenkin liike-elämän palvelut ovat kärsineet pahasti laskusuhdanteesta. Palkkasumma pysyi keskimäärin maakunnan yrityksissä ennallaan, mutta laski teollisuudessa monilla aloilla. Tiedot käyvät ilmi Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön uusimmasta Satakunnan taloussuhdannejulkaisusta.

Satakunnassa vuosi 2013 alkoi heikkenevillä suhdanteilla, sillä teollisuuden liikevaihto sukelsi tammi–maaliskuussa metallien jalostuksen, metallituotteiden valmistuksen sekä metsäteollisuuden roiman supistumisen myötä. Myös kemianteollisuuden liikevaihto putosi hieman. Elintarviketeollisuus sekä konepaja- ja meriteollisuus kasvoivat sen sijaan erittäin ripeästi, mikä tasasi aluetalouden notkahdusta. Rakentamisen liikevaihto romahti ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Kaupan ja liike-elämän palveluiden liikevaihto supistui selvästi. Majoitus- ja ravitsemistoiminnan liikevaihto pysyi sen sijaan ennallaan.

Huhti–kesäkuussa suhdanteet kohentuivat ainakin tilapäisesti. Metallien jalostuksen, metsäteollisuuden sekä rakentamisen lasku oikeni ja kaupan liikevaihto kääntyi uudelleen nousuun. Koneiden ja laitteiden valmistus sekä meriteollisuus pysyivät yhä vahvassa vireessä. Teknologiateollisuus nousi siten uudelleen jaloilleen metallialojen yhteenlasketun liikevaihdon kohoamisen myötä. Metallipuolen käänne vaikutti myös koko teollisuuden liikevaihdon tippumisen pysähtymiseen. Kevät sujui edelleen myönteisesti myös elintarvikkeiden valmistuksessa. Metallituotteiden sekä elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistuksen syöksykierre kuitenkin jatkui, eikä kemianteollisuuskaan toipunut.

Majoitus- ja ravitsemistoiminta pystyi jo luomaan kasvua. Liike-elämän palvelut vierivät yhä alamäkeä tuki- ja suunnittelupalveluiden kysynnän hiljennyttyä. Maakunnan teollisuuden vienti kasvoi nopeasti koko alkuvuoden ajan teknologiateollisuuden roiman nousun vetämänä. Metsäteollisuuden vienti kääntyi sen sijaan loivaan laskuun. Jatkossa Satakunnan aluetalouden todellinen koetinkivi on telakoiden toimintojen huomattava supistuminen lähiaikoina, mikä vaikuttaa maakuntaan myös alihankkijoiden töiden vähenemisen kautta. Toisaalta alueen teollisuuden monipuolisuus pehmentänee iskua. Vientiin lienee odotettavissa ensi vuonna vetoapua vähitellen toipuvasta maailmantaloudesta.

Tilastokeskuksen uusimpien suhdannetietojen mukaan Satakunnan yritysten yhteenlaskettu liikevaihto laski 1,9 % vuoden 2013 tammi–kesäkuussa vuoden 2012 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi–maaliskuussa liikevaihto supistui 4,3 % lähes jokaisen päätoimialan liikevaihdon pudottua. Huhti–kesäkuussa liikevaihto kasvoi jo 0,4 % monen teollisuuden haaran sekä rakentamisen suhdanteiden kohennuttua sekä kaupan kasvun alettua.

Satakunnan yrityksistä melko suuri osa onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan haastavista olosuhteista huolimatta. Tammi–kesäkuussa keskimäärin 43 % maakunnan yrityskannasta kasvoi ja noin 29 % saavutti yli 15 %:n nousun. Parhaiten alkuvuosi sujui yli 20 henkilön yrityksissä. Näyttääkin siltä, että taantuma on iskenyt pahiten pieniin yrityksiin erityisesti teollisuudessa ja kaupassa.

Koko maassa suhdanteet jäivät Satakuntaa vaisummiksi vuoden 2013 alkupuoliskolla. Kaikkien yritysten yhteenlaskettu liikevaihto supistui 3,3 % vuoden 2013 tammi–kesäkuussa vuotta aiemmasta. Teollisuuden liikevaihto ja vienti supistuivat selvästi. Metallialojen alkuvuosi sujui selvästi kehnommin, sillä tärkeän elektroniikka- ja sähköteollisuuden syöksy jatkui. Satakunnasta poiketen myös konepajateollisuuden liikevaihto laski. Muilla teollisuuden aloilla kehitys oli samansuuntaista. Ainoaksi nousijaksi jäi siten elintarvikkeiden valmistus. Rakentaminen pysyi vaisuna Satakunnan tapaan. Palveluissa kauppa sukelsi voimakkaammin ilman selkeää taitetta parempaan. Liike-elämän palvelut pysyivät Satakunnasta poiketen kasvu-uralla.

Yritysten maksama palkkasumma pysyi tammi–kesäkuussa lähes ennallaan Satakunnassa. Koko maassa se kohosi prosentin. Palkkojen summa supistui maakunnan teollisuudessa. Siellä kasvua kertyi vain elintarvikkeiden valmistuksessa, konepajoilla ja telakoilla. Rakentamisessa palkkojen kohoaminen kiihtyi. Palveluissa selvästi nousi ainoastaan yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut. Yritysten henkilöstö laski Satakunnassa alkuvuonna 0,5 % lähinnä teollisuuden vuoksi. Kasvua kirjattiin selvästi rakentamisessa ja vähän palveluissa.

Toimialoittainen kehitys Satakunnassa tammi–kesäkuussa 2013 (vertailu vuoden 2012 vastaava aika)

• Koko teollisuuden yhteenlaskettu liikevaihto laski 1,7 %. Viennin arvo kasvoi kuitenkin 3,8 %. Palkkasumma putosi vähän (-1,6 %). Henkilöstömäärä tippui 1,5 %.
  • Teknologiateollisuuden yhteenlaskettu liikevaihto tippui hieman (-2,0 %). Viennin arvo kasvoi silti selvästi (10,1 %). Palkkasumma nousi vielä vähän, 1,1 %. Liikevaihto kääntyi entistä voimakkaampaan nousuun koneiden ja laitteiden valmistuksessa (12,6 %). Alan palkkasumma kohosi edelleen (3,8 %). Metallituotteiden valmistuksen liikevaihdon sukellus syveni (-22,5 %). Palkkasummakin putosi (-2,7 %). Elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistuksen liikevaihto romahti (-9,8 %). Palkkasumma supistui (-4,3 %). Metallien jalostuksen liikevaihto laski (-8,4 %). Palkkasummakin aleni (-2,8 %). Telakoiden palkkasumman reipas nousu jatkui (7,2 %), vaikka alalla on vakavia vaikeuksia.
  • Metsäteollisuuden liikevaihto supistui yhä selvästi (-6,2 %). Palkkasumma laski vielä vähän (-1,2 %). Viennin arvo taittui laskuun (-2,4 %).
  • Kemikaalien sekä kumi- ja muovituotteiden valmistuksen liikevaihto laski 1,6 %. Palkat romahtivat (-14,8 %).
  • Elintarviketeollisuuden liikevaihto kasvoi 6,7 %:n verran. Palkkasumma kohosi silti vain vähän (1,6 %).
  • Rakentamisen liikevaihto laski 4,7 %. Palkkasumma nousi (3,6 %), kuten henkilöstömäärä (2,7 %).
  • Kaupan liikevaihto kääntyi laskuun (-1,0 %). Palkkasumma pysyi miltei ennallaan (0,3 %)
  • Majoitus- ja ravitsemistoiminnan liikevaihto nousi vain vähän (1,8 %), kuten palkkasumma (0,1 %).
  • Liike-elämän palvelujen liikevaihto supistui (-6,1 %). Palkkasumma kohosi siitä huolimatta 0,8 %.
  • Yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen palkkasumma nousi vakaasti 5,2 %:n verran.
  • Kaikkien neljän edellä mainitun palvelualan yhteenlaskettu henkilöstömäärä nousi niukasti (0,3 %).
  • Luovien alojen liikevaihto romahti (-15,8 %). Palkkasummakin supistui selvästi (-3,7 %).

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön uusimmasta Satakunnan talous -suhdannejulkaisussa tarkastellaan maakunnan elinkeinotoiminnan kehitystä kokonaisuutena ja toimialoittain. Katsauksen tiedot perustuvat Tilastokeskuksen tuottamaan suhdanneaineistoon.

Luotu 27.11.2013 | Muokattu 08.07.2021