Satama 14 Port -seminaari Vaasassa: Satamissa eletään muutosten aikaa

07.10.2014

​Turun yliopiston tiedote 7.10.2014

Median edustajat ovat tervetulleita Satama 14 Port -seminaariin:
Aika: 8.–9.10.2014
Paikka: Vaasan kaupungintalo, juhlasali (Senaatinkatu 1, Vaasa)

Satama 14 Port -seminaari osuu aikaan, jolloin monet suomalaiset satamat elävät muutoksen aikaa. Uusien EU:n asettamien kilpailusäädösten mukaan kuntien omistamat kilpailutilanteessa olevat kunnalliset liikelaitokset tulee yhtiöittää. Säädökset astuvat voimaan vuonna 2015. Rikkidirektiivin voimaanastuminen niin ikään vuoden 2015 alussa koskettaa myös satamia, muun muassa LNG:n toimitusketjun rakentaminen merenkulun tarpeita varten puhuttaa.

Isäntäkaupungin satama on myös uuden edessä. Vaasa ja Uumaja ovat perustaneet yhteisen sataman, Merenkurkun Satamat Oy:n, joka aloittaa toimintansa 1.1.2015. Kyseessä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun satama yhtiöitetään toisen valtion kunnan kanssa. Satamayhtiön hallituksen edustaja Lennart Pettersson pitää seminaarissa puheenvuoron, ja satamayhtiön toimitusjohtaja on myös mukana seminaarissa.

Kansainvälisinä puhujavieraina kuullaan muun muassa Euroopan komission Ten-T asiantuntijaa Jose Anselmoa ja Euroopan merisatamien kattojärjestön ESPO:n pääsihteeriä Isabelle Ryckbostia.

Tapahtumassa pidetään myös satama-alan näyttely.

Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus toteutti Satama Port -seminaarisarjan ensimmäisen tilaisuuden vuonna 1998 Naantalissa, minkä jälkeen isäntäkaupunkeina ovat toimineet Pori, Helsinki, Kotka, Rauma, Oulu, Turku ja Tallinna.

Satama 14 Port -seminaari on suunnattu erityisesti satamien ja satamassa toimivien yritysten, varustamoiden, logistiikka-alan yritysten, koulutus- ja tutkimuslaitosten, vientiteollisuuden ja kaupan, muiden merenkulun ja satama-alan organisaatioiden sekä alan viranomaistahojen edustajille.

Luotu 07.10.2014 | Muokattu 26.07.2021