Satamatoimijat parantavat työturvallisuutta yhdessä

27.09.2016

Satamien eri toimijat kokoontuvat 4.10. Helsinkiin keskustelemaan työturvallisuudesta ja sen haasteista nimenomaan satamien erityispiirteet huomioon ottaen. Tavoitteena on luoda työturvallisuuskulttuuri, jossa riskejä hallitsemalla ylläpidetään ja kehitetään työnteon turvallisuutta.

​Turun yliopiston tiedote 27.9.2016

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Tilaisuuden teemana on turvallinen liikkuminen yhteisellä työpaikalla. Aihetta haasteineen käsitellään yhteisen työpaikan ja eri toimijoiden näkökulmasta. Päivän avaa Liikenneviraston työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen.

Päivän aikana kuullaan mm. Suomen eri satamien toimintamalleista, riskien hallinnasta, olemassa olevista säädöksistä ja tarkastustoiminnasta satama-alueella.

Case-esimerkit keskittyvät työturvallisuuskulttuuriin sitouttamiseen ja vertaisoppimiseen eri alojen yhteisistä työpaikoista. Tilaisuuteen osallistuu kuutisenkymmentä henkilöä satamien eri toiminnoista ja toimijoista.

Päivän puhujina kuullaan mm.:

• Apulaisjohtaja Kirsti Tarnanen-Sariola, Suomen Satamaliitto ry
  • Toimitusjohtaja Hannu Asumalahti, Rauman Satama Oy
  • Turvallisuuspäällikkö Carolus Ramsay, Finnlines Ltd., Ship Management
  • Tarkastaja Timo Tuovila, Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Tilaisuuden suunnitteluun ja toteutukseen ovat osallistuneet Aluehallintovirasto, Ammattiliitto Pro, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, Autoliikenteen Työnantajaliitto ry, Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto, Raideammattilaisten yhteisjärjestö JHL ry, Rajavartiolaitos, Satamaoperaattorit ry, Suomen Konepäällystöliitto ry, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, Suomen Laivanpäällystöliitto ry, Suomen Merimies-Unioni SMU ry, Suomen Satamaliitto ry, Suomen Varustamot ry, Tulli, Veturimiesten liitto ry ja Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus.

Lisätietoja:
erikoissuunnittelija Anne E. Suominen
Turun yliopisto, Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus
p. 040 779 9494, anelsu@utu.fi

Luotu 27.09.2016 | Muokattu 27.09.2016