Sateenkaarihistoriakavalkadissa pureudutaan sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden kulttuurihistoriaan

12.11.2018

Turun yliopiston historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen tutkijat kertovat 16.11.2018 järjestettävällä yleisöluennolla sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden historiasta. Yleisöluento liittyy Suomessa tänä vuonna ensimmäistä kertaa 20.10.–20.11. vietettävään Sateenkaarihistoriakuukauteen.

​Turun yliopiston tiedote 12.11.2018

Aika: perjantai 16.11. klo 17.00–19.00
Paikka: Turun kaupungin pääkirjaston Studio, Linnankatu 2
Tilaisuus on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Luennolla eri alojen tutkijat esittelevät oman tutkimuksensa sateenkaarevia sivupolkuja 5–10 minuutin mittaisissa alustuksissaan.
– Ulkomaisten esikuvien mukaisen LGBTQ history month -toiminnan ideana on muistuttaa suurta yleisöä siitä, että sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudella on pitkä kulttuurihistoria, tapahtuman järjestelytoimikunnan jäsen, kollegiumtutkija Tuula Juvonen kertoo.

Eri oppialoja edustavat alustukset osoittavat, miten tutkijoiden käyttämien moninaisten aineistojen – kuten myös niissä piilevien hiljaisuuksien – avulla on mahdollista muodostaa käsitys niin toisin elämisen mahdollisuuksista kuin mahdottomuuksistakin eri aikoina.

Tuula Juvonen (sukupuolentutkimus): Mikä ihmeen sateenkaarihistoriakuukausi?

Marjo Kaartinen (kulttuurihistoria): Vera Hjelt ja hänen ystävänsä

Susanna Välimäki (musiikkitiede): Suomalaisten 1800-luvun naissäveltäjien sateenkaarihistoria

Charlotta Wolff (Suomen historia): Siveyspoliisi 1700-luvun ruotsalaisdiplomaattien kintereillä

Anne Heimo (folkloristiikka): Arkistojen hiljaisuudet, vaikenevat aineistot

Pasi Enges (folkloristiikka): Haltijat ja ihmissudet - uskomustarinoiden metaforinen seksuaalisuus

Johanna Pohtinen (kansatiede): Suomalainen kinky-yhteisö

Tauko

Heidi Kurvinen (kulttuurihistoria): Ovatko kaikki feministit lesboja?

Taru Leppänen (sukupuolentutkimus): Lastenlaulut ja seksuaalisuus

Tuula Juvonen (sukupuolentutkimus): ”Ne varmaan oli kaksneuvosia”

Otto Lehtonen (sukupuolentutkimus): Drag – tuttu muttei kovin tunnettu taiteenlaji

Visa Immonen (arkeologia): Kuinka geokätköistä tehdään queerkätköjä?

Reetta Kannas (pääkirjasto): Homonuoren representaation muutos suomalaisessa nuortenkirjallisuudessa: Elämänviiva ja Nikottelua.

Turun yliopiston kirjasto: Mitä kaikkea Turun yliopiston kirjastosta löytyy tutkimuksen tueksi?

Tervetuloa!

Tuula Juvonen, kollegiumtutkija, tuula.juvonen@utu.fi