Saudiopettajat kouluttautumassa Turun norssissa

22.09.2017

Turun normaalikoulussa 24 saudiopettajaa on aloittanut kolmen kuukauden mittaisen tutustumisen koulun toimintaan ja opetusmenetelmiin. Jakso on osa puolen vuoden täydennyskoulutusta, jonka Itä-Suomen, Tampereen ja Turun yliopistot toteuttavat yhteisen koulutusvientiyhtiönsä Finland Universityn kautta 59 saudiarabilaiselle opettajalle. Koulutuksen maksaa Saudi-Arabian opetusministeriö.

​Saudiopettajien kouluttajina toimivat suomalaiset mentoriopettajat, joiden johdolla tutustutaan koulun arkeen ja opitaan uusia opetusmenetelmiä. Lisäksi saudiopettajat opiskelevat yliopistolla koulussa näkemiensä käytäntöjen teoreettista taustaa.

– Tavoitteena on antaa saudeille lisää pedagogisia valmiuksia yhdistelemällä sekä kasvatustieteen teorian opintoja, että havaintoja opettajan käytännön toiminnasta luokkahuoneessa Turun normaalikoulussa, kertoo normaalikoulun kansainvälisen koulun rehtori Vesa Valkila.

Koulutukseen osallistuvat saudiopettajat vievät Suomessa opitut hyvät käytännöt Saudi-Arabiaan ja osallistuvat näin kotimaansa koulutuksen kehittämiseen.

– Koen tämän oppimiskokemuksen tarjonneen minulle jo nyt uusia tapoja uudistaa omaa opetustani ja odotan innolla, että pääsen kuulemaan lisää esimerkiksi ilmiöpohjaisesta oppimisesta. Uskon näiden metodien tulevan tarpeeseen Saudi-Arabialaisen opetuksen kehittämisessä, kommentoi Ghadah Ibrahim.

Mohammed Alshehri on tyytyväinen saamaansa kokemukseen.

– On ollut mielenkiintoista ja avartavaa päästä seuraamaan opetusta normaalikoulussa ja analysoimaan sitä mentoreiden johdolla muiden ryhmäläisten kanssa. Yhdistelemällä opiskelemaamme kasvatustieteen teoriaa ja koulutyön havainnoimista pystyn kehittämään omaa opettajuuttani. Olen hyvin tyytyväinen, sillä ohjelma on tarjonnut minulle ammatillista kehitystä ja samalla olen saanut paljon tärkeitä ystäviä, hän kuvailee.

Saudiopettajien koulutus on osa Turun yliopiston Finland Universityn kautta toteuttamaa koulutusvientiä. Turun yliopiston muita koulutusvientihankkeita ovat muun muassa kansainvälisesti menestynyt KiVa-koulu hanke, Opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen toteuttama tilaustutkintokoulutus ryhmälle namibialaisia opiskelijoita sekä opettajien täydennyskoulutuksen toteuttaminen Omanissa.  Hanke on osoitus koulutuksen tarjoamasta positiivisesta sysäyksestä Suomen talouskasvulle.

– Koulutus on merkittävä jatko Finland Universityn toteuttamille täydennyskoulutuksille ja vahvistaa asemaamme Persianlahden koulutusmarkkinoilla. Rakennamme Suomen seuraavaa merkittävää vientimenestystä, toteaa Finland Universityn toimitusjohtaja Pekka T. Saavalainen.

Finland University neuvottelee parhaillaan Saudi-Arabian opetusministeriön kanssa uudesta, isommasta opettajaryhmästä, joka tulisi koulutukseen Suomeen keväällä 2018.

Lisätietoja:
• Vesa Valkila, Turun normaalikoulun kansainvälisen koulun rehtori, vesa.valkila@utu.fi, 040 0523093
• Anna Alasuutari, projektikoordinaattori, Turun yliopisto,
aneekaa@utu.fi, 040 7047711
• Pekka T. Saavalainen, toimitusjohtaja, Finland University Oy, pekka.saavalainen@finuni.fi, 040 6850717
• Anna Hirsikoski, Finland Universityn Saudi-projektin päällikkö, anna.hirsikoski@utu.fi, 041 43445533
Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 22.09.2017 | Muokattu 23.09.2017