Science Battle palaa – lähetä kysymyksesi ratkaistavaksi

01.09.2017

Turun yliopiston tutkijoiden taisto Science Battle palaa syyskuun viimeisenä lauantaina. lähetä oma kysymyksesi tutkijoiden pohdittavaksi osoitteessa www.utu.fi/tieteidenpaivat.

​Turun yliopiston tiedote 1.9.2017

Turun yliopiston päärakennuksessa lauantaina 30.9. kello 12–15 järjestettävässä Science Battlessa on mukana kaksi viisihenkistä ja monitieteistä tutkijajoukkuetta, jotka ratkovat yleisön lähettämiä kysymyksiä. Yleisö voi seurata ulkopuolelta lasikuutioihin suljettujen tutkijoiden työskentelyä. Tuomari jakaa joukkueille itsevaltiaasti pisteitä nokkeluudesta, viihdyttävyydestä, päättelykyvystä, loppuratkaisusta, ja yleisö pääsee antamaan lisäpisteitä oman mieltymyksensä mukaan.

Tutkijaryhmät ovat monitieteisiä, ja kysymykset voivatkin koskea mitä tahansa. Historian ensimmäisessä Science Battlessa tutkijat pohtivat muun muassa sitä, miksi tähdet ja muut taivaankappaleet, kuten maa, ovat lähes pyöreitä, onko eettisesti oikeampaa syödä hyönteisiä kuin lihaa, miksi vesiputket jäätyvät helpommin vastas pakkasen hellittäessä ja miksi ihminen on niin itsekäs.

Science Battle on osa Turun Tieteiden päiviä, joita vietetään 30.9. Turun yliopiston päärakennuksessa.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Anne Paasi, p 040 735 4858, anne.paasi[at]utu.fi

**