Sedät ja tädit vaikuttavat sosiaalisen aseman ylisukupolviseen periytyvyyteen

05.04.2017

Sedät ja tädit voivat korvata vanhempien puuttuvia resursseja lasten kouluttautumisessa. Tutkimustulos esitellään uudessa kansainvälisessä, Turun yliopiston tutkijoiden toimittamassa teoksessa, jossa pureudutaan ylisukupolviseen periytyvyyteen perheiden sisäisten ja lähisukulaisten voimavarojen kautta. Teos esittelee myös tutkimuksia siitä, miten eri instituutiot voivat pienentää eriarvoisuutta.

​Turun yliopiston tiedote 5.4.2017

Professori Jani Erolan ja erikoistutkija Elina Kilpi-Jakosen toimittamassa teoksessa pureudutaan muun muassa siihen, mitkä tekijät eri maissa edesauttavat lasten kouluttautumista.

– Sedillä ja tädeillä on tärkeä rooli sisarustensa lasten kouluttautumiselle. Suomessa laajennetun perheen riittävä kouluttautuminen edesauttaa lasten kouluttautumista, vaikka lasten vanhemmat eivät olisi kouluttautuneet. Yhdysvalloissa ja Norjassa tutkittiin setien ja tätien varallisuutta ja havaittiin samankaltainen yhteys, erikoistutkija Elina Kilpi-Jakonen kertoo.
Tutkijat havaitsivat, että perheiden sisällä yksittäisen resurssin puutetta on vaikea korvata toisella. Perheissä taloudelliset ja kulttuuriset resurssit kulkevat usein käsi kädessä, mikä pikemminkin vahvistaa kuin pienentää perheiden ja lasten välisiä eroja. Sen sijaan laajennetun perheen korkeat resurssit voivat korvata vanhempien puuttuvia resursseja.
– Myös yhteiskunnan rakenteilla voidaan tukea tehokkaasti perheitä, joissa on vähän resursseja. Parantaakseen tasa-arvoa mahdollisimman paljon näiden toimenpiteiden tulisi kuitenkin olla kohdennettuja ennemmin kuin kaikkien hyvinvointia tasapuolisesti lisääviä, professori Jani Erola sanoo.

Oppivelvollisuuden pituudella tärkeä tasa-arvovaikutus

Tutkijat havaitsivat, että koulutusjärjestelmä on vahvemmassa yhteydessä ylisukupolviseen periytyvyyteen eurooppalaisissa yhteiskunnissa kuin perhepoliittiset muutokset. Erityisesti oppivelvollisuuden päättymisiän nostaminen ja jossain määrin myös korkeakoulutuksen laajentuminen näkyivät lisääntyneenä ylisukupolvisena liikkuvuutena.

– Vanhempainvapaajärjestelyillä oli kuitenkin niin sukupolvien kuin sukupuoltenkin välistä eriarvoisuutta vähentävä vaikutus, Kilpi-Jakonen kertoo.

Saksaa koskevan tutkimuksen mukaan koulutusjärjestelmän vaikutus ei rajoitu vain lapsuuden ajan koulutukseen, vaan myös aikuiskoulutuksella on koulutuksen periytyvyyttä tasaava vaikutus erityisesti miehillä.

Media on tervetullut teoksen julkaisujuhlaan torstaina 13.4. kello 12.00 Turun yliopiston Publicum-rakennuksen (Assistentinkatu 7) Pub 5 -saliin. Tapahtuman ohjelma on liitteenä https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/Book%20launch%20130417.pdf.

Jani Erola ja Elina Kilpi-Jakonen (toim.). 2017. Social Inequality Across the Generations. The Role of Compensation and Multiplication in Resource Accumulation. Cheltenham, UK and Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing.
Lisätietoja:

Jani Erola, jani.erola@utu.fi, 040 512 5286