Seminaari eläinten toimijuudesta Turun yliopistossa 5.-6.5.

22.04.2015

Eläintutkimus on saavuttanut viime vuosina paljon huomiota ihmistieteiden kentällä. Tutkimuksen kohteena on ihmisten ja eläinten moninainen vuorovaikutus.

​Turun yliopiston tiedote 22.4.2015

Tutkimuksen painopisteenä ovat aiemmin olleet eläinetiikan ja ihmisten eläimiin kohdistuvien asenteiden tutkimus. Näiden rinnalle on viime aikoina noussut vahvasti eläinten toimijuuden tutkiminen: miten eläinten toiminta vaikuttaa ihmisiin ja niiden omaan ympäristöönsä.

Luonnontieteiden ja ihmistieteiden edustajat ovat lähestyneet eläinten toimijuutta usein hyvin erilaisista lähtökohdista käyttäen erilaisia teoreettisia ja metodologisia ratkaisuja. Seminaarissa pyritään tieteiden välisen vuoropuhelun avulla tarkastelemaan erilaisia tapoja puhua ja tutkia eläinten toimijuutta. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä eläimistä ja niiden suhteesta ihmiseen.

Kaksipäiväisen Tieteenalojen vuoropuhelua eläinten toimijuudesta -seminaarin ohjelmassa on tutkimusesittelyjä ja monitieteinen paneelikeskustelu. Lisäksi kuullaan kolme keynote-esitelmää:

• Lapin tutkimuslaitos Kevon johtaja, dos. Otso Suominen: Hirvieläimet ja me: erilaisia näkökulmia (5.5. klo 12.15-13.15 Artium-rakennus, Janus-Sali, Kaivokatu 12)
  • Professori Lea Rojola: Susi, ihminen ja ihmissusi (5.5. klo 13.15-14.14 Artium-rakennus, Janus-Sali, Kaivokatu 12)
  • Tutkija, tietokirjailija Helena Telkänranta: Millaista on olla eläin? (6.5. klo 10.15-11.5. PharmaCityn auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4)

Paneelikeskusteluun 5.5. klo 14.45–16.15 osallistuvat Erika Isolauri (lastentautioppi), Tuomas Räsänen (yleinen historia), Eija Vinnari (laskentatoimi) ja Timo Vuorisalo (ympäristötiede). Paneelikeskustelu pidetään Artium-rakennuksen Janus-salissa, osoitteessa Kaivokatu 12.

Seminaariin osallistuminen on maksutonta, mutta edellyttää ilmoittautumista maanantaihin 27.4. mennessä Emilia Karppiselle osoitteeseen epkarp(at)utu.fi.

Seminaarin järjestää Suomen Akatemian tutkimushanke Animal Agency in Human Society: Finnish Perspectives 1890–2040.

Seminaarin ohjelma: http://animalagency.utu.fi.

Luotu 22.04.2015 | Muokattu 02.08.2021