Seminaari kokoaa huippupuhujat keskustelemaan Suomen autonomiasta 27.4.2016

21.04.2016

Itsenäisyyden juhlavuoden lähestyessä luodaan katsaus Suomen autonomiaan. Turun yliopistolla pidettävässä seminaarissa autonomiasta puhuvat professorit Antero Jyränki, Matti Klinge, Jukka Kekkonen, Timo Soikkanen ja Markku Jokisipilä.

​Turun yliopiston tiedote 21.4.2016

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 27.4.2016 klo 17–20
Paikka: Tauno Nurmela -sali, Turun yliopiston päärakennus, Yliopistonmäki

Mitä asioita itsenäisyydestä puhuttaessa usein unohdetaan? Miten autonomiaa Suomen kohdalla määritellään? Muun muassa näitä kysymyksiä käsitellään seminaarissa Saksanpolskaa, ripaskaa ja rivitanssia – arvioita autonomiastamme juhlan aattona.

Historiantutkija ja emeritusprofessori Matti Klinge puhuu tilaisuudessa otsikolla Suomi sata - niinkö? Turun yliopiston poliittisen historian emeritusprofessori Timo Soikkanen käsittelee tilaisuudessa historiankirjoituksen eriäviä näkemyksiä autonomiasta. Globalisaation vaikutusta Suomen autonomiaan tarkastelee Markku Jokisipilä, Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja ja poliittisen historian professori.

Emeritusprofessori Antero Jyränki käsittelee puheenvuorossaan Suomen autonomian tilaa viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Oikeushistorian ja roomalaisen oikeuden professori Jukka Kekkonen Helsingin yliopistosta puhuu tilaisuudessa otsikolla Itsenäisyys ja autonomia yhteiskunnallisen muutoksen puristuksessa. Kekkonen on tänä keväänä julkaissut teoksen Kun aseet puhuvat, poliittinen väkivalta Espanjan ja Suomen sisällissodissa, jota hän esittelee Turun Akateemisessa kirjakaupassa ennen yliopiston seminaaria 27.4. klo 16.

Professorien puheenvuorojen lisäksi seminaarissa on varattu aikaa myös keskustelulle. Seminaarin järjestää Turun Klassikot ry.

Dosentti Antti Jääskeläinen p. 040 8373726, antti.j.jaaskelainen@gmail.com

Luotu 21.04.2016 | Muokattu 21.04.2016