Seminaari Paperittomien terveydenhuollon etiikasta

28.01.2016

UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikkö ja Turun yliopiston filosofian oppiaine järjestävät seminaarin paperittomien terveydenhuollosta Suomessa. Olet tervetullut seuraamaan seminaaria keskiviikkona 3.2. klo 13.00–17.00 Turun yliopiston Educarium-rakennuksessa (luentosali Edu2, Assistentinkatu 5).

​Turun yliopiston tiedote 28.1.2016

Paperittomien terveydenhuollon etiikka -seminaarissa pohditaan paperittomien terveydenhuollon problematiikkaa erityisesti etiikan näkökulmasta. Kenellä on oikeus terveydenhuoltoon? Millä perustein sitä voidaan rajoittaa tai laajentaa? Kenellä on vastuu paperittomien hoidon järjestämisestä? Minkälaisiin eettisiin ongelmiin lääketieteen ammattilainen törmää paperittomia hoitaessaan?

Seminaarin ohjelma

• 13.00 Avaussanat, Rosa Rantanen, UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikkö
  • 13.15 Paperittomien terveydenhuolto moraalifilosofian näkökulmasta, erikoistutkija Helena Siipi, Turun yliopisto, filosofia, UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikkö
  • 13.55 Kenellä on oikeus terveyteen? Paperittoman terveydenhoito Suomessa, lakimies Heli Aali, Pakolaisneuvonta, Paperittomat-hanke
  • 14.35 Tauko
  • 15.00 TBA, tiedottaja Jemina Heinonen, Global Clinic Helsinki
  • 15.45 Hoitotyön etiikan näkökulma paperittomien hoitoon, dosentti Mari Kangasniemi, Itä-Suomen yliopisto, hoitotiede
  • 16.25 Päätössanat ja yleinen keskustelu, Rosa Rantanen UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikkö
  • 17.00 Seminaari päättyy

Teemanvalinnan taustalla on ajatus bioetiikan ja ihmisoikeuksien liitoskohtien tarkastelemisesta etenkin terveydenhuollon kontekstissa. Paperittomien terveydenhuolto on sekä ajankohtainen ihmisoikeuskysymys että kiinnostava moraalifilosofinen aihe.

Paperittomalla viitataan ihmiseen, joka elää maassa ilman virallista oleskeluoikeutta tai henkilöä, jolla ei ole vakuutusturvaa sairaanhoidon ja sairastumisen varalle maassa, jossa hän oleskelee. Muun muassa ihmisoikeusjärjestöt ja Suomen lääkäriliitto ovat vedonneet päättäjiin ainakin perustason terveydenhuollon takaamiseksi jokaiselle Suomessa oleskelevalle. Ehdotusta on myös kritisoitu voimakkaasti.

Suomessa toimii useampia paperittomien klinikoita. Turun yliopiston humanistinen tiedekunta palkitsi 2014 Turun paperittomien klinikka Global Clinic Turun Vuoden humanistiteoksi. Klinikka tarjoaa terveydenhoitopalveluita paperittomille sekä muille sosiaaliturvan ulkopuolelle jääneille ulkomaalaisille.

Turun yliopiston filosofian oppiaine sai alkuvuodesta 2014 vastuulleen UNESCO Chair in Bioethics -verkoston Suomen yksikön toiminnan.  Verkosto tehtävänä on edistää lääketieteellisen bioetiikan opetusta ja tutkimusta. Turun vahvuutena on pitkä tutkimusperinne, jota vahvistaa muun muassa Suomen ainoa lääketieteellisen etiikan professuuri.

Lisätietoja: UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikön varapuheenjohtaja, VTM, Turun yliopiston tohtorikoulutettava Rosa Rantanen, P. 02-333 6465, rprant[at]utu.fi
UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikkö http://blogit.utu.fi/unescochairinbioethics/esittely/
Seminaarin Facebook-sivusto: https://www.facebook.com/events/566908780138256/

Luotu 28.01.2016 | Muokattu 10.08.2021