Seminaari pureutuu politiikan faktoihin 21.3.2016 klo 12–16

18.03.2016

Faktat politiikassa -tutkimushankkeen käynnistysseminaarissa tarkastellaan faktojen merkitystä politiikassa ja päätöksenteossa.

​Turun yliopiston tiedote 18.3.2016

Aika: 21.3.2016 klo 12–16
Paikka: luentosali Pub3, Publicum, Turun yliopisto

Faktat politiikassa -tutkimushanke järjestää maanantaina 21.3.2016 seminaarin, jossa faktojen merkitystä politiikassa tarkastellaan esimerkiksi ministerin ja maakuntajohtajan näkökulmasta.

Koneen Säätiön tukemassa tutkimushankkeessa tarkastellaan politiikan faktoja kuntavaalien 2017 vaalikampanjoinnin yhteydessä ja vaalien aikana. Tutkijat keräävät mittavan aineiston politiikkojen esittämiä väitteitä, joiden todenperäisyyden hankkeen työryhmä tarkistaa.

Tutkimushankeen aineisto koostuu väitteistä, joita poliitikot ja kuntavaaliehdokkaat esittävät tiedotusvälineissä sekä omilla verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissa. Hanke on ensimmäinen Suomessa tehty akateeminen tutkimus, jossa politiikan, ja etenkin vaalikampanjoinnin, faktoja tarkistetaan laajamittaisesti. Hanke on myös kansainvälisesti ainutlaatuinen, koska aiheesta ei ole tehty laajoja ja systemaattisia tutkimuksia muissakaan maissa.

Seminaarin ohjelma

Dos. Lauri Rapeli, Åbo Akademi
Mitä faktantarkastus on?

VTT Kaisa Lähteenmäki Smith, valtioneuvoston kanslia