Seminaari pureutuu Saaristomeren nykytilaan ja suojeluun 1.12.2017

28.11.2017

Turun yliopisto järjestää perjantaina 1. joulukuuta seminaarin, jossa pohditaan keinoja Saaristomeren tilan parantamiseksi. Kaikille avoimessa tilaisuudessa kuullaan puheenvuoroja ympäristöpolitiikan, ympäristötalouden ja luontoympäristön asiantuntijoilta.

​Turun yliopiston tiedote 28.11.2017

Median edustajat ovat tervetulleita Saaristomeri-seminaariin.
Aika: 1.12.2017 klo 14.00–16.00
Paikka: Pub1-luentosali, Publicum-rakennus, Assistentinkatu 7, Turun yliopisto

Saaristomeri-seminaarissa tarkastellaan keinoja, joilla Saaristomeren rehevöitymistä voitaisiin torjua. Tilaisuus järjestetään 1.12. klo 14–16  Turun yliopiston Publicum-rakennuksen Pub1-luentosalissa.

Itämerisuurlähettiläs Erja Tikka ulkoasianministeriöstä kertoo seminaarissa juuri valmistuvasta Suomen Itämeristrategiasta ja sen vaikutuksista Saaristomereen. Tilaisuudessa kuullaan tuoreeltaan, mitä Itämeren suojelemiseksi aiotaan tehdä valtakunnallisesti.

Erikoistutkija Antti Iho Luonnonvarakeskuksesta tarkastelee puheenvuorossaan rehevöitymisen torjuntaa laajasta näkökulmasta, esimerkiksi globaalin ilmastonmuutoksen kannalta. Ihon mukaan jokaisen vesiensuojeluun suunnatun kampanjan ja toimenpiteen pitää pystyä vastaamaan siihen, mitä toimenpide aiheuttaa ravinnekuormituksessa ja levien määrässä.

Saaristomeren kuormitukseen liittyvistä yksityiskohdista ja erityispiirteistä kertoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen johtava asiantuntija Janne Suomela. Saaristomeri on rehevöitynyt liiallisen fosfori- ja typpikuormituksen seurauksena, joka aiheutuu etenkin maataloudesta. Suomelan mukaan Saaristomeren tilan parantamiseksi tulee sen ravinnekuormitusta vähentää huomattavasti, ja keskeinen keino kuormituksen minimoinnissa on ravinteiden kierrätyksen edistäminen.

Seminaariin on vapaa pääsy. Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen. Saaristomeri-seminaareja järjestetään lisää kevään 2018 aikana ja tulossa on myös lapsille suunnattu tilaisuus.

Klo 14.00 Saaristomeren panoraama – viestintähanke Saaristomeren hyväksi
Ekonomi, luontokuvaaja, Suomen Ammattiluontokuvaajat ry:n puheenjohtaja Jaakko Ruola

Klo 14.15 Suomen uusi Itämeren alueen strategia ja Saaristomeri
Itämerisuurlähettiläs Erja Tikka, Ulkoasianministeriö