Seminaari ruotsin kielen merkityksestä Suomessa 31.1.

20.01.2017

Tervetuloa Menestyvä Suomi puhuu myös ruotsia -seminaariin, joka järjestetään 31.1.2017 klo 12.15–14.00 Turun yliopiston päärakennuksen Tauno Nurmela -salissa. Seminaari on osa Suomi 100-juhlavuoden ohjelmaa ja sen järjestävät Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Kansalliskielet ry.

​Mediakutsu 20.1.2017

Kansalliskielet ry:n puheenjohtaja Janne Virkkunen pitää avajaispuheen seminaarissa.

– Kaksikielisyys on tärkeä asia rakentaessamme tulevaisuuden Suomea, myös juhlavuoden aikana. Kaksikielisyyttä edistääksemme tarvitsemme niitä, jotka ymmärtävät ruotsin kielen osaamisen tärkeyden. Tämä koskee kaikkia yhteiskunnan aloja. Suomi kuuluu Pohjoismaihin ja meillä on ollut hyötyä pohjoismaisesta yhteistyöstä myös EU-jäsenyytemme aikana, Virkkunen toteaa.

Seminaarin pääpuhujat ovat Timo Ketonen (yrittäjä ja Åbo Akademin alumni), Kirsi Vainio-Korhonen (Turun yliopiston Suomen historian professori) ja Teppo Arola (FT, Turun yliopiston alumni ja johtava asiantuntija, Geologian tutkimuskeskus).

Aloite seminaarin järjestämisestä on tullut Kansalliskielet ry:ltä. Yhdistys perustettiin vuonna 2010. Yhdistys vahvistaa sekä edistää kahden kansalliskielemme – suomen ja ruotsin – asemaa ja näiden kielten tasavertaista kohtelua.

Seminaari on kaksikielinen, maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Median edustajat toivotetaan tervetulleiksi.

Ilmoittautuminen viimeistään 27.1. osoitteessa https://survey.abo.fi/lomakkeet/8396/lomake.html

Ohjelma kokonaisuudessaan: http://www.abo.fi/public/media/36495/menestyva_suomi_sem_jan_2016_flyer_a4.pdf

Janne Virkkunen
Kansalliskielet ry:n puheenjohtaja