Seminaarissa tarkastellaan kuoleman tieteellistä tutkimista

06.10.2014

Kuolemantutkimuksen piirissä käsitellään usein yhteiskunnallista keskustelua herättäviä aiheita kuten eutanasiaa, elinsiirtoja, kloonausta, lapsikuolemia ja itsemurhia. Turun yliopistossa 9.10.2014 pidettävässä seminaarissa luodaan katsaus tutkimusalaan, joka herättää monissa hämmennystä.

​Aika: 9.10.2014 klo 9–17
Paikka: Sirkkalan kasarmialue, Janus-Sali, Kaivokatu 12, 1. krs. T53 Artium
Seminaarin ohjelma ja esiintyjät: http://tanatologia2014.wordpress.com/

Suomalaisen Kuolemantutkimuksen Seura Ry järjestää yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineen kanssa monitieteisen seminaarin "Kuoleman tieteellinen tutkiminen: menetelmät, aineistot ja etiikka". Kuolemantutkijoille ja alasta kiinnostuneille opiskelijoille suunnatussa seminaarissa tarkastellaan kuolemantutkimuksen erityispiirteitä ja kartoitetaan Suomessa tehtävää kuolemantutkimusta.

Kuolemantutkimusta eli tanatologiaa tehdään Suomessa useilla eri tieteenaloilla. Aiheeseen perehtymättömissä kuolemantutkimus saattaa herättää hämmennystä ja tutkimusalaa voidaan pitää raskaana tai outona. Tutkittavat aiheet ja käytettävät aineistot herättävät myös itsessään eettisiä kysymyksiä, ja toisinaan taas tutkimusaiheiden arkaluonteisuus haittaa tutkimustuloksista käytävää julkista keskustelua.

Näistä tanatologiaan liitetyistä, osin kielteisistäkin mielikuvista johtuen kaikki kuolemaa tutkivat eivät välttämättä miellä itseään kuolemantutkijoiksi. Keskustelu kuolemantutkimuksen menetelmistä, käytetyistä aineistoista ja eettisistä kysymyksistä on kuitenkin olennaista riippumatta siitä, kuinka tutkija määrittelee asemansa.

Seminaarissa pohditaan tanatologian tutkimusmenetelmiä, näkökulmia, tutkimusaineistoja sekä kuolemaan ja kuolemantutkimukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Lisäksi tarkastellaan kuolemantutkimuksen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia ja ihmisten suhtautumista kuolemantutkimukseen.

Seminaari on kaikille avoin ja maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

Luotu 06.10.2014 | Muokattu 26.07.2021