Silmänliike voi paljastaa dysleksian ja taitavan koodarin

09.06.2016

Silmänliikkeiden rekisteröinnin avulla käytännön kysymyksiä ratkovat pohjoismaiset tutkijat kokoontuvat Turkuun 19.–21.6.2016. Kongressin esitelmissä pohditaan muun muassa kielen ymmärtämistä, päätöksentekoa ja ongelmanratkaisua, liikenneturvallisuutta sekä sosiaalista kognitiota ja vuorovaikutusta.

​Turun yliopiston tiedote 9.6.2016

Miten kokenut opettaja havainnoi luokkatilanteita ja miten tämä eroaa aloittelevan opettajan toiminnasta? Miten harjaantunut tietokoneohjelmoija katsoo koodia? Voidaanko silmänliikkeistä tunnistaa dysleksia? Miten nettisivujen mainokset häiritsevät tiedonhakua netistä? Osaako lapsikin rakentaa silmänliikekameran?

Tällaisiin kysymyksiin vastataan Turun yliopiston psykologian oppiaineen ja Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnan yhteistyössä järjestämässä kansainvälisessä silmänliiketutkijoiden kongressissa Turussa 19.–21.6.2016. Tapahtumaan odotetaan yhteensä 80 tutkijaa 15 eri maasta.

Alun perin pohjoismaisena tapahtumana järjestetty Scandinavian Workshop on Applied Eye Tracking (SWAET) kokoaa kesäkuussa Turkuun tutkijoita, jotka soveltavat silmänliikkeiden rekisteröintiä erilaisten käytännön kysymysten selvittämiseen. Kongressin esitelmien aiheet kattavat laajan kirjon ilmiöitä kuten kielen ymmärtäminen, visuaalisten ympäristöjen havaitseminen, lääketieteellinen kuvantaminen, päätöksenteko ja ongelmanratkaisu, liikenneturvallisuus, asiantuntijuus ja sen kehittyminen, kasvatus ja koulutus, sosiaalinen kognitio ja vuorovaikutus.

Kongressin pääpuhujia ovat Halszka Jarodzka (Open Universiteit, Hollanti) ja Simon Liversedge (University of Southampton, Iso-Britannia). Jarodzka on tutkinut oppimista, koulutusta ja asiantuntijuuden kehittymistä. Liversedge esitelmöi siitä, mitä silmänliikkeet paljastavat lukemisen aikaisista psykologisista prosesseista.

Kongressin yhteydessä järjestetään eurooppalaisen E-READ COST -verkoston  (ks. http://ereadcost.eu)  tapaaminen, jossa pohditaan silmänliikemenetelmän hyödyntämistä digilukemisen tutkimisessa.

Kongressin ohjelma löytyy osoitteesta http://swaet2016.utu.fi/index.html

Lisätietoja:
yliopistonlehtori Raymond Bertram, SWAET järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, rayber[at]utu.fi, p. 02-333 5063
yliopistonlehtori Johanna Kaakinen, E-READ COST action, management committee member, johkaa[at]utu.fi, p. 0407476836

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 09.06.2016 | Muokattu 09.06.2016