Sinustako kirjailija tai tarinasi henkilöhahmo? – Kaksi kurssia Turun yliopistossa

17.05.2013

Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaine aloittaa syyskauden kahdella avoimella kirjoittamisen kurssilla. Maksullisilla kursseilla kirjoittamisen huippuammattilaiset opastavat oman elämän tarinoiden kirjoittamiseen sekä pitkien käsikirjoitusten työstämiseen.

​Kirjoittamisen mestarikurssilta ponnistetaan kohti julkaisua

Kirjoittamisen mestarikurssi on loistava tilaisuus saada palautetta asiantuntijoilta ja työstää proosa- tai runokäsikirjoitusta vuorovaikutuksessa kirjailijatutorien ja muiden kirjoittajien kanssa kohti julkaisukynnystä.

Mestarikurssilla käsikirjoituksia kommentoivat pienryhmästä riippuen joko Otavan kustannustoimittaja Lotta Sonninen, Tammen kustannustoimittaja Päivi Koivisto tai Wsoy:n kustannustoimittaja Samuli Knuuti.

Tämän kohtaamisen jälkeen käsikirjoitusten työstäminen jatkuu kotimaisen kirjallisuuden kärkikaartia edustavien, palkittujen ja kokeneiden kirjailijatutorien – Vilja-Tuulia Huotarinen, Harri István Mäki tai Petri Tamminen – kannustamana.

Minustako hyvä henkilöhahmo? – Omasta elämästä tarinoiksi

Haluatko jättää elämästäsi pysyvän perinnön tuleville sukupolville tai kirjoittaa todellisiin tapahtumiin pohjautuvan omaelämäkerrallisen tai fiktiivisen romaanin? Omaelämäkertakirjoittamisen kurssilla elämä, muistot ja kokemukset käännetään tarinoiden aineksiksi.

Kurssilla pohditaan, miten omasta elämästä voi kirjoittaa ja miten omia muistoja voi käyttää kirjoittamisen työvälineenä. Lisäksi kurssilla arvioidaan omaelämäkerrallisen kirjoittamisen rajoja. Mistä saa ja mistä ei saa kirjoittaa? Lopuksi pyritään omaelämäkerrallisen tekstin viimeistelyyn ja sen saattamiseen lähemmäs julkaisukelpoisuutta. Kirjoitusharjoitukset ovat keskeinen osa kurssiohjelmaa.

Kurssin opettajina toimivat kirjailija, palkittu kirjoittajakouluttaja Taija Tuominen sekä omaelämäkertoihin erikoistunut tutkija, dosentti Päivi Kosonen. Lisäksi kurssilla luennoivat kirjailija, kirjallisuudentutkija, FT Panu Rajala sekä tutkija, psykologi ja psykoterapeutti, FT Marja Saarenheimo.

Luotu 17.05.2013 | Muokattu 01.12.2020