Sivistyksen vai markkinoiden ehdoilla? Tutkijatapaamisessa 6.–7. helmikuuta tarkastellaan aikuiskasvatuksen nykytilaa

03.02.2014

Turun yliopiston kasvatustieteiden laitoksella 6.–7.2.2014 järjestettävässä Aikuiskasvatuksen tutkijatapaamisessa pohditaan, miten aikuiskasvatuksen toimijoilta onnistuu sivistyksen, markkinoiden ja politiikan arvojen yhdistäminen.

​Turun yliopiston tiedote 3.2.2014

Aikuiskasvatusta tarjoavat oppilaitokset ja muut organisaatiot ovat suurten haasteiden edessä, kun rahoitusjärjestelmät monimutkaistuvat ja kehittämis- ja tulosvaateet kiristyvät. Markkina-arvot määrittelevät toiminnan ehtoja yhä enenevässä määrin, mutta unohtaa ei sovi myöskään sivistyksen, tasa-arvon, osallisuuden ja politiikan arvoja.

Näille lähtökohdille perustuu Turun yliopiston kasvatustieteiden laitoksella 6.–7.2.2014 järjestettävä Aikuiskasvatuksen tutkijatapaaminen, jonka teemana on ”Aikuiskasvatus – sivistys, markkinat, politiikka”. Tapaamiseen on ilmoittautunut yli 90 esityksen pitäjää, jotka kertovat aikuiskasvatuksen uusimmista tutkimuksista ja niiden tuloksista. Osallistujiksi odotetaan noin 120 tutkijaa, opiskelijaa, aikuiskasvatuksen asiantuntijaa ja poliittista vaikuttajaa.

Pääpuhujina tapaamisessa ovat professori Martin Lawn Oxfordin ja Edinburghin yliopistoista ja professori Anja Heikkinen Tampereen yliopistosta. Lawn tarkastelee nykyaikaisen aikuiskoulutuksen käytäntöjen muotoutumista Iso-Britannian armeijassa sodan kriisiolosuhteissa 1940-luvulla, ja Heikkisen aiheena on ihmis- ja yhteiskuntakeskeisen aikuiskasvatuksen ja -tieteen kritiikki.

Tapaamisen teemaryhmissä keskustellaan aikuiskasvatuksen filosofisista kysymyksistä, sukupuolen merkityksestä aikuiskasvatuksessa ja sivistyksen, markkinoiden ja politiikan roolista globalisoituvan työelämän oppimisessa. Miten toimijuutta voidaan vahvistaa aikuisten elämänkentillä? Mikä on aikuisen opiskelijan asema korkeakoulutuksessa? Miten yhteisöllisen oppimisen menetelmiä voidaan hyödyntää yrittäjyyskasvatuksessa? Millainen on vapaan sivistystyön rooli aikuiskasvatuksen muuttuvalla kentällä? Teemaryhmissä käsitellään myös aikuisen työssä ja arjessa tarvitsemia taitoja, aikuisen oppijan haasteita ja mahdollisuuksia sekä kansalaisuuteen kasvamista moniarvoistuvassa maailmassa.

Päivien päätteeksi aikuiskasvatuksen tutkijoista ja kentän toimijoista koostuva paneeli kokoontuu pohtimaan, mitä kaikkea aikuisena kasvaminen oikeastaan merkitsee tämän päivän ristivetoisessa yhteiskunnassa. Paneelikeskustelun teemana on Aikuisena kasvaminen nyt:sivistystä, osaamista, brändäystä vai mitä?

Tutkijatapaamisen järjestävät Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura ry ja Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos yhteistyössä Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskuksen CELE:n kanssa.

Luotu 03.02.2014 | Muokattu 16.07.2021