Some-data ja hyvä kaupunkielämä yleisöluennon aiheena 17.3.

15.03.2017

Miten yhteisömedioiden data taipuu kaupunkikokemuksista kertovaksi paikkatiedoksi ja mitä uutta se voi kertoa meille kaupunkien sosiaalisesta dynamiikasta? Aiheeseen pureudutaan Turun yliopistolla 17.3.2017 Daniele Quercian (Nokia Bell Labs) avoimella Good City Life -luennolla.

​Turun yliopiston tiedote 15.3.2017

Kaikille kiinnostuneille avoin Good City Life -luento järjestetään Turun yliopistolla (Publicum, PUB2-luentosali, Assistentinkatu 7, 1. krs) 17.3.2017 kello 14.00‒15.00.

Daniele Quercia johtaa sosiaalisen dynamiikan tutkimusryhmää maineikkaassa Nokia Bell Labs -tutkimus- ja innovaatiokeskuksessa. Quercia on toiminut aiemmin tutkijana Yahoo Labs’issa sekä Cambridgen ja MIT-yliopistoissa. Quercia on pitänyt TED-puheen aiheesta happy maps, ja vuonna 2014 yhdysvaltalainen Fortune-aikakauslehti valitsi hänet Big Data All-Stars -listaukseensa.

Luennon järjestää Turun kaupungin, Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen Turun kaupunkitutkimusohjelma.

Luennon jälkeen tilaisuus jatkuu (kello 15‒18) Turkua koskevien opiskelijatöiden esittelyillä, jotka on laadittu Turun yliopiston Location-based social media data analysis -kurssilla.

Hyvän kaupungin keskiössä on ihminen

Daniele Quercian luennon lähtökohta on, että älykaupungin (smart city) yritysvetoinen retoriikka keskittyy tehokkuuteen, ennustettavuuteen ja turvallisuuteen. Ne eivät kuitenkaan riitä hyvän kaupungin raaka-aineiksi. Keskiössä tulee olla ihminen ‒ kaupunkilaiset, tilojen kokijat, jotka toimivat enenevässä määrin digitaalisesti verkottuneesti. Sovelluksista annetaan monia kansainvälisiä esimerkkejä.

‒ Sekä luento että kurssi käsittelevät sitä, miten yhteisömedioiden tuottamasta datasta voidaan saada uutta tietoa kaupunkiympäristöjen kokemuksellisuudesta ja niiden käytön sosiaalisesta dynamiikasta, kaupunkitutkimuksen tutkimusjohtaja Sampo Ruoppila Turun yliopistosta kertoo.

Opiskelijoiden esitykset käsittelevät Aurajokirannan sosiaalista dynamiikkaa, asuinalueiden eriytymisen vaikutuksia, opiskelijoiden elämää sekä ruokakulttuuria, ja ne perustuvat Turussa jaettujen kymmenien tuhansien Instagram-kuvien sisällönanalyysiin yhdistettynä muuhun paikkatietoon. Yleisö on tervetullut kuuntelemaan myös tätä sessiota, joka kuitenkin on palautteineen myös opetustilaisuus.

Kurssi ja luento toteutetaan osana Turun kaupunkitutkimusohjelman rahoittamaa Urbaani metamorfologia -tutkimushanketta.

Lisätietoja:
Sampo Ruoppila, sampo.ruoppila@utu.fi, p. 040 5926629